Kawasaki VN 1700 Classic Tourer: Comfort en kracht

Het sportieve Japanse merk Kawasaki brengt drie nieuwe cruisermodellen uit. Wij mochten een week rondtoeren met de VN 1700 Classic Tourer.

ssimons

De andere twee modellen zijn de heel wat naaktere VN 1700 Classic en de met toeters en bellen uitgeruste VN 1700 Voyager. De Classic Tourer houdt het midden tussen beide en richt zich tot de reisgrage motard, die ook niet vies is van gezapige ritjes in eigen land.

Ze horen het daar in Japan misschien niet zo graag, maar deze VN 1700 blijft geïnspireerd op de zware Harley- modellen. Vooral qua uitzicht lijken het Amerikaanse en Japanse merk op elkaar. Deze VN is vooral een forse brok, met stevig stuur, robuuste vorkarmen, weelderige zadels, grote treeplanken, opmerkelijke spatborden en een duidelijk aanwezig motorblok.

Wanneer je stilstaat, houdt een sterke zijpoot de hele machine perfect in evenwicht. De wielen maken gebruik van brede armen. Er zijn geen spaken waardoor het poetswerk een stuk makkelijker verloopt. Twee makkelijk bruikbare zijkoffers vestigen de aandacht op het toergehalte van deze VN 1700.

In het stalen dubbel wiegframe hangt een opmerkelijke vloeistofgekoelde en in V-geplaatste twin met 8 kleppen. De lange slag van de zuigers maakt dat het koppel van 136 Nm - dat zijn maximum bij 2.750 toeren per minuut bereikt - plichtsbewust zijn werk doet. Bij 5.000 toeren bereikt het vermogen zijn maximum van 73 pk.

In totaal zijn er zes versnellingen, waarvan de zesde een soort ‘overdrive’ is. In tegenstelling tot heel veel andere motorfietsen krijg je niet het gevoel dat er een versnelling ontbreekt. De secundaire overbrenging gebeurt met een riem. Tijdens de eerste drie overbrengingen hoorden we wel wat mechanische geluiden. De ontsteking van deze 1700 is digitaal, de brandstofinjectie elektronisch.

Genieten

Het grote gevoel krijg je vooral tijdens het rijden. Hoe trager het gaat, hoe moeilijker. Je bent toch nog altijd met een rijklaar gewicht van 373 kg onderweg. Manoeuvreren, hem volledig draaien, parkeren, dingen die je vooral in de stad doet, zijn niet meteen aan hem besteed.

Het gaat echt een stuk vlotter wanneer je snelheid kunt maken. Op de snelweg voelt hij zich echt in zijn sas en beschikt hij over een paar troeven om motorrijder en passagier in vervoering te brengen. Eerst en vooral is er het comfort. De zithouding is zeer naturel, het zadel is noch te zacht noch te hard en de passagier heeft een prettig aanvoelende rugsteun.

Het riante windscherm draagt eveneens bij tot een zalig rijgevoel. Bovendien worden lange ritten aangenaam wanneer je de cruisecontrol inschakelt. Dit kan tussen 50 en 135 km per uur in de derde versnelling en hoger. Door het lage zadel van 73 cm kunnen ook stevig gespierde dames van zijn diensten gebruik maken.

De drie schijfremmen doen het goed, maar bij noodstops zou een ABSsysteem zeker van pas komen. De vering levert knap werk. Traditioneel hydraulisch vooraan, maar achteraan stereo luchtgeveerd. De wegligging is behoorlijk wanneer je niet te sportief rijdt. Scherpe bochten vereisen dat je ze langzaam instuurt en ook zo weer verlaat. Ook de beperkte grondspeling van amper 14 cm noopt tot voorzichtigheid. Maar dat is precies de charme van het cruisen, behoorlijk langzaam rijden en genieten.

De verlichting scoort een ruime voldoende, zowel voor- als achteraan. Snel optrekken zit er niet in, maar deze VN kan alle verkeerssituaties goed aan en ook het defensief rijden vormt geen probleem. Het motorgeluid is erg sonoor en allerminst storend. In de afsluitbare zijkoffers kun je voldoende spullen kwijt.

Scherp geprijsd

Traditioneel is bij cruisers het instrumentenpaneel op de benzinetank gemonteerd. Snelheidsmeter en toerenteller zijn klassiek. In het digitale gedeelte krijg je informatie over de tijd, de actieradius, het benzineverbruik, de aflegde kilometers en andere parameters.

Het verbruik schommelt tussen 6,5 en 8 liter, voor een tank van 17 liter is dat zeker correct. De benzinetank kan 20 liter bevatten en daardoor sta je niet om de haverklap aan de pomp.

Deze toch opvallende verschijning betaal je 14.590 euro. Je kunt gerust stellen dat deze VN binnen zijn categorie zeer scherp geprijsd staat.

Louis Weenen

Bron: Magazine

Meer over Motogids