Kennismaking met eerste hybride auto van Volvo

Print

Kennismaking met eerste hybride auto van Volvo

Hoewel Volvo al sinds de jaren ’20 van de vorige eeuw een pionier is op het vlak van veiligheid en milieu, is het Zweedse merk op vlak van hybride auto’s een laatbloeier. Toch heeft Volvo nu ook zijn hybride auto klaar, of toch bijna. Wij reden nu al met de V70 Plug In Hybrid, u moet nog wachten tot 2012.

Een hybride auto is een auto met twee motoren: een verbrandingsmotor en een elektromotor. Beide motoren werken samen of apart, zodat de auto een hoger rendement heeft en minder verbruikt. De batterij wordt opgeladen bij het rijden, het remmen, of als de auto uitbolt. Het bekendste voorbeeld is de Toyota Prius.

Toyota lanceerde de Prius in 1997. De Europese automerken waren niet echt overtuigd van het potentieel van hybride auto’s. Daar komt nu verandering in. Willen we het verbruik, en dus de CO2-uitstoot naar beneden, dan zijn hybride auto’s een optie.

Volvo

Volvo lanceert in 2012 zijn eerste hybride auto en pakt meteen uit met een Plug-In Hybrid, met andere woorden een hybride auto die je ook aan de stekker kan opladen. Zeg maar de stekkerhybride. De meeste mensen rijden gemiddeld zo’n 60 à 70 kilometer per dag en dat is nu net de actieradius van de V70 Hybrid bij elektrisch rijden. De topsnelheid bedraagt dan 100 kilometer per uur.

De elektromotor van de Volvo is niet gekoppeld aan een benzinemotor maar aan een diesel. Dat illustreert dat ook Zweden zwicht voor diesel. Enkele jaren geleden reed 95 procent van de Zweden op benzine, tegenwoordig is dat nog slechts 5 procent. De rest rijdt op diesel of bio-ethanol.

Geen verschil

Uiterlijk verschilt de V70 Plug-In Hybrid nauwelijks van een gewone V70. Het is een ruime break met vijf zitplaatsen en een ruime koffer, plus alle veiligheidsvoorzieningen die we van een Volvo verwachten. Alleen bevindt er zich een stopcontact op de linkerflank. De V70 rijdt als een gewone Volvo. We horen alleen het gezoem van de elektromotor, we voelen ook het extra gewicht.

Als de V70 Plug-In in 2012 bij de dealers staat, beschikt hij over een elektromotor van 12 kWh. De elektromotor drijft de achterwielen aan, voor de voorwielen is er een vijfcilinder dieselmotor met 205 pk. Bij forse acceleraties werken beide motoren samen. Op slecht wegdek kan je de V70 gebruiken als een echte 4X4.

Het grote voordeel van een stekkerhybride is dat je alle infrastructuur gewoon thuis ter beschikking hebt. De lithium-ionbatterij is na vier tot zes uur opladen al goed voor 50 kilometer elektrisch rijden. Dat is genoeg voor de dagelijkse boodschappen, de rit naar school en voor heel wat mensen ook voor de dagelijkse rit naar het werk. Als het verder moet, een dagje naar de kust bijvoorbeeld, is er de dieselmotor.

Verbruik

De ingenieurs van Volvo hebben een gemiddeld verbruik berekend - gecombineerd elektrisch en diesel - van 1,9 liter op 100 kilometer, wat staat voor een C02-uitstoot van 50 gram per kilometer. Ter vergelijking: de Volvo V50d is momenteel de enige break onder de 105 gram CO2 (104 gram) en verbruikt 3,9 liter op 100 kilometer. Synthetische biodiesel maakt de V70 nog milieuvriendelijker.

Volgens Volvo kost het gebruik ongeveer een derde van een gewone V70 diesel. Om een voorbeeld te geven: de batterij helemaal opladen, kost minder dan een douche. Over de prijs van de V70 Plug-In Hybrid is nog niets gezegd. Ongetwijfeld kost hij een stuk meer dan een gewone V70.

Guido Cloostermans

Bron: Magazine