Delhaize ziet verkoop en winst sterk groeien

De warenhuisgroep Delhaize heeft in de eerste negen maanden een nettowinst geboekt van 380 miljoen euro. Dat 19,3% meer dan in de zelfde periode van vorig jaar. Een sterkere dollar hielp een handje. De grutter haalt het grootste deel van zijn omzet immers in de VS. Maar ook in België verkocht Delhaize meer.

jvangeyte

Delhaize mocht sinds Nieuwjaar wereldwijd al voor 15,065 miljard euro aan kassatickets uitreiken. Dat is 10,7% meer dan vorig jaar. Een groot deel van die vooruitgang komt uit de sterkere Amerikaanse dollar. Daardoor wordt de omzet in de VS na omrekening in euro automatisch groter. Zonder het wisselkoerseffect zou de toename van de omzet beperkt gebleven zijn tot 3%.

In België verkocht Delhaize in de eerste negen maanden 4,2% meer goederen. 2,7% daarvan kwam op rekening van de klassieke activiteiten, het saldo was een gevolg van uitbreidingen. Vooral in het derde kwartaal ging het hard. Toen verkocht Delhaize 7,2% meer goederen in ons land. Het bedrijf kon hier zijn marktaandeel nog uitbreiden.

Delhaize hield op elke 100 euro aan omzet globaal 25,7 euro over om zijn kosten te dekken en winst te maken. Dat is een aanzienlijke stijging tegenover de 25,1 euro in 2008. De toename is het gevolg van betere aankoopvoorwaarden in België, voortdurende verbeteringen van het inventarisbeheer, de goede verkoop van de huismerken en lagere transportkosten door de daling van de brandstofprijzen. De toenames werden gedeeltelijk tenietgedaan door prijspromoties in de VS.

Op basis van de cijfers voor de eerste negen maanden verhoogt Delhaize zijn vooruitzichten inzake winst voor het hele jaar.

JVG