Ingrijpende herinrichting van Oude Bunders kost 7 miljoen

De herinrichting van het bedrijventerrein Oude Bunders die dit najaar zou starten, is verschoven naar begin volgend jaar. Ze kost 7 miljoen euro, de gemeente betaalt maar 200.000 euro.

De werken starten begin 2010 en zullen ongeveer 2 jaar duren.

Het kruispunt van de N78 met de Breitwaterstraat, de toegangsweg naar en de uitrit van de Oude Bunders, is nu onveilig. Ook op het bedrijventerrein zelf zijn er problemen: het gevaarlijke kruispunt Breitwaterstraat/Slakweidestraat, sluipverkeer, parkeerprobleem voor ‘wachtende’ vrachtwagens, onveiligheid voor fietsende scholieren, en wateroverlast.

De huidige toegang tot het bedrijventerrein op het kruispunt N78-Breitwaterstraat gaat dicht. Het verkeer vanuit de Oude Bunders mag alleen nog rechts afslaan richting Maasmechelen en de E314. Links afslaan richting Lanaken kan niet mer, door de aanleg van een middenberm. Ook de toegang tot de Oude Bunders aan het kruispunt N78/Windmolenweg, in de volksmond ‘aan de Kluit’, wordt voor het vrachtverkeer afgesloten. Bij de splising blijft de weg richting Boorsem en Uikhoven wel open voor het verkeer.

Rotonde

Op het kruispunt N78-Weg naar Zutendaal legt het Agenschap Wegen en Verkeer een rotonde aan. Vanaf die rotonde komt een nieuwe weg naar de Oude Bunders, de enige voor alle vrachtwagen- en autoverkeer.

Op de Oude Bunders zelf komt een rotonde om het gevaarlijke kruispunt Slakweidestraat/Breitwaterstraat op te heffen. “De ondernemersclub Maasmechelen staat erop dat het eindstuk van de Slakweideweg vanaf die rotonde richting tunnel onder de E314 voor vrachtwagens verboden wordt. Niet voor personenauto’s dus. Dat stuk weg en de tunnel maken deel uit van een sluipweg voor vrachtwagens. We hebben geregeld overlegd met het gemeentebestuur, en gaan helemaal akkoord met de geplande herinrichting”, zegt voorzitter Jackie Jackmaert.

Via de tunnel en de Slakweidestraat rijden veel scholieren vanuit de centrumscholen en ook andere fietsers naar Boorsen, Uikhoven en Rekem. Voor hun veiligheid wordt langs die zowat 1 kilometer lange straat een gescheiden fietspad aangelegd. Om het parkeerprobleem voor vrachtwagens die wachten op hun laad- of losbeurt op te lossen, komen er parkeerstroken op de grasbermen aan de binnenzijde van het industrieterrein. Na de herinrichting wordt op De Oude Bunders éénrichtingsverkeer ingevoerd.

Cabineslapers

Momenteel zijn er nogaal wat (vreemde) vrachtwagenchauffeurs die op de openbare weg in hun cabines overnachten en eten. Burgemeester Georges Lenssen: “Dat brengt zwerfvuil mee. We gaan dat verbieden. Als compensatie zijn er privébedrijven die de cabineslapers op hun terrein zullen laten parkeren, waar ze wel in hun vrachtwagen mogen slapen. Die ondernemingen stellen ook hun douches en toiletten ter beschikking.”Sylvester HOUSEN

Immo

Auto's in de kijker

Jobs in de regio