Beter leren schrijven met pen dan met computer

Een pen is nog altijd beter om te leren schrijven dan een computerklavier. Dat blijkt uit nieuw Amerikaans onderzoek.

wverhaert

Virginia Berninger, professor psychologie aan de Universiteit van Washington, onderzocht hoe kinderen het alfabet, zinnen en opstellen schrijven en vergeleek daarbij het gebruik van pen en computerklavier.

Alleen het alfabet schrijven ging beter op een computerklavier. Bij het schrijven van opstellen deden kinderen het beduidend beter met de pen, zegt Berninger in het Amerikaanse tijdschrift Learning Disability Quarterly. “Ze schreven meer en ze schreven vlugger.” Leerlingen van het vierde en zesde leerjaar schreven ook vollediger zinnen met de pen.

Nog niet duidelijk

De studie ging na hoe het cognitieve proces verloopt, dat gedachten en ideeën in geschreven taal omzet. Waarom dat proces anders verloopt bij het schrijven met pen en computer, is nog niet duidelijk, zegt Berninger. Daarvoor is nog meer onderzoek nodig.

“We moeten nog meer leren over hoe het schrijven met de computer in zijn werk gaat”, aldus de psychologe. “Scholen hebben computers maar ze hebben ze niet geïntegreerd in het onderwijs aan de jongste leerlingen. We moeten kinderen tweetalige schrijvers leren worden zodat ze zowel met de pen als met de computer kunnen schrijven. Dus gooi je pen of je klavier niet weg. We hebben allebei nodig.”

Voor kinderen met schrijfproblemen is het in elk geval belangrijk de letters met de hand te vormen en niet zomaar op een computer over te schakelen om makkelijker te schrijven. “Op een klavier krijgt een kind niet de kans om met zijn hand letters te vormen – op een klavier wordt een letter gekozen door op een toets te drukken.”

Tweehonderd kinderen

Berningers onderzoek gebeurde bij tweehonderd kinderen, van het tweede, vierde en zesde leerjaar. Hun eerste opdracht was zo snel mogelijk het volledige alfabet in kleine letters te schrijven; ook op het computerklavier moesten ze de alfabetische volgorde aanhouden.

Voor de tweede opdracht moesten ze met de pen een zin schrijven die met het woord “schrijven” begon en met de computer een zin die met “lezen” begon. De laatste opdracht was gedurende tien minuten een opstel te schrijven over een bepaald onderwerp.