Belg weet te weinig over gezonde voeding

Belgen hebben wel interesse in gezonde voeding maar weten er te weinig over. we hebben het ook heel moeilijk om de juiste voedingswaarde en de aanbevolen hoeveelheden van een product in te schatten. Dat blijkt uit een studie, waarin wetenschappers 1.304 personen ouder dan 18 jaar ondervroegen, meldt OIVO.

ssimons

De meerderheid van de Belgen heeft interesse in goede eetgewoonten en raadpleegde daarvoor ook al een diëtist. (6 op de 10). De helft van de Belgen leest wat er op de verpakking staat en 4 op de 10 wil meer weten over de samenstelling van het product. Niettemin hebben ze problemen om uit twee producten het gezondste te kiezen, hebben ze een slechte perceptie van hun lichaamsgewicht en weten ze weinig over de dagelijkse aanbevolen groenten, fruit en zout. Ze hebben evenmin een idee hoeveel ze dagelijks dagelijks moeten bewegen.

Onderschatten/overschatten

Consumenten kunnen hun lichaamsgewicht niet objectief beoordelen. Uit analyses van het BMI blijkt dat ze zichzelf ruim onderschatten. Consumenten weten ook niet goed hoeveel groenten en fruit men elke dag moet eten. De meesten dat 3 porties volstaan terwijl deskundigen 5 porties vooropstellen.

8 op de 10 consumenten overschatten de hoeveelheid zout die men dagelijks moet nemen. Deskundigen vinden 6 gram per dag het maximum. Minder dan 1 de op 3 consumenten weten ook dat men gewoon zout door gejodeerd zout kan vervangen.

9 op de 10 overschatten de tijd die men dagelijks moet besteden aan bewegen. Volgens deskundigen is 30 minuten per dag voldoende. Toch willen consumenten graag geïnformeerd worden over de voedingswaarde van producten. Een op de vijf consumenten zegt zelfs dat hij zijn koopgewoonten veranderd heeft na die boodschap.

Informatie

1 op de 2 consumenten wil meer informatie over de voedingswaarde van producten ontvangen, vooral Brusselaars (29%) en vrijgezellen (12%).

De voortdurende berichtgeving over voedingswaarden en gezondheid heeft een impact op de koopgewoonten van de Belgen. Walen (+16%) en gezinnen (+13%) zeggen vaker dat ze hun koopgewoonten veranderd hebben. Bij mannen (-6%) en Vlamingen (-8%) komt dat minder vaak voor.

Lage sociale groepen vinden de oproepen om gezond te eten irritant en beschuldigend. Ze zoeken niet naar informatie, lezen de verpakking niet, interesseren zich weinig voor de voedingswaarde op etiketten en raadplegen veel minder vaak een diëtiste.

Niet te missen