“Mensen hebben geen tijd om naar het loket te komen”

De gemeente Meeuwen-Gruitrode heeft de derde beste website van alle Vlaamse gemeenten. Gent heeft de allerbeste en Sint-Niklaas is tweede in de jaarlijkse doorlichting van Indigov, een spin-off van de KU Leuven.

“Een hele verrassing, dit had ik totaal niet verwacht”, reageert communicatieambtenaar Inge Verheyen. Zij is sinds april dit jaar verantwoordelijk voor het beheer van de website

, die nu als derde uit de bus komt.

Meestal zijn het de websites van grote steden die het best scoren in het onderzoek van Indigov. “Wat niet wil zeggen dat de inwoners van de kleine gemeenten geen nood hebben aan digitale dienstverlening”, zegt Jo Steyaert (Indigov). “In kleine gemeenten zijn er veel pendelaars die na hun werk niet meer naar het gemeentehuis kunnen. Vaak zijn de loketten in grotere steden zelfs langer open.”

Dramatisch

Indigov onderzoekt de websites op hun gebruiksvriendelijkheid, informatie, contactmogelijkheden en elektronische loketdiensten.

Globaal is voor 55% van de gemeentelijke website het niveau eigenlijk niet of maar net voldoende. Voor 22% is de toestand zelfs dramatisch. “Het kan niet zijn dat in een tijdperk waarin we onze belastingen elektronisch ingeven en via het internet reizen boeken en ons geld beheren, we nog steeds naar het gemeenteloket moeten voor de meest simpele aanvragen”, zegt Steyaert.

Na klachten van de slechte leerlingen, maakt Indigov alleen nog de top 10 bekend. De echte topwebsites zijn dat en daar zit er maar één Limburgse tussen, die van Meeuwen-Gruitrode.

Wegenwerken

“Het minste nieuws wat er is, zetten we op onze website”, zegt Inge Verheyen. “Zoals wegenwerken, want dan weten de mensen wanneer ze moeten omrijden. Of alle nieuwtjes over culturele manifestaties en cursussen. Ik kijk ook dagelijks op de website om te zien wat nog relevant is, of er geen oude contacten instaan, enzovoort. Als er vragen binnenkomen, proberen we zo kort mogelijk op de bal te spelen. En via het e-loket kunnen de mensen ook formulieren aanvragen of toeristische brochures.” Volgens burgemeester Lode Ceyssens hebben mensen vandaag niet meer de tijd om voor elk formulier naar het gemeentehuis te komen.

“We hebben wel lang gewacht met een eigen website, tot in 2006, toen we er echt actief iets mee konden doen.”

Guy THUWIS

Immo

Auto's in de kijker

Jobs in de regio