"Meer snelheidscontroles op snelwegen is wereld op zijn kop"

Mobiliteitsorganisatie Touring wil meer snelheidscontroles op secundaire wegen, maar niét op snelwegen. “Het invoeren van meer snelheidscontroles op autosnelwegen is de wereld op zijn kop. Als de politie dit aangeeft als reden om het aantal verkeersdoden te laten dalen dan heeft men zijn les niet goed geleerd", klinkt het scherp.

ssimons

"Op autosnelwegen vallen 15% van alle verkeersdoden, de overige doden vallen op secundaire wegen en gemeentewegen. Meer controle kan dus helpen op deze wegen en niet op autosnelwegen.”

Touring reageert zo op het nieuws dat de politie het aantal verkeersdoden wil terugdringen door meer én strenger controleren. Zo plannen ze minstens 40 miljoen bemande snelheidscontroles per jaar. Dat verdubbelt de kans dat u wordt geflitst.

Efficiënte locatie

"De kans om te sterven in een ongeval is driemaal groter op secundaire wegen dan op een autosnelweg. Het is alsof men nog altijd niet heeft begrepen dat verkeersveiligheid veel verder gaat dan alleen maar in het wildeweg flitsen", zegt Touring.

"We hebben niets tegen snelheidscontroles, maar als in Rijkevorsel in de bebouwde kom een snelheidsduivel wordt geflitst aan 133 km/u (Lees het artikel 'Snelheidsduivel aan 133 per uur door de bebouwde kom') en als daar al veel klachten waren van buurtbewoners over de te hoge snelheid in hun straat, dan zijn dit juist de locaties waar meer controles moeten gebeuren.”

Meer over Touring