Leerlingen eten (te) vaak slechte snacks op school

Kinderen en jongeren zijn grote verbruikers van tussendoortjes, vooral tijdens de schooltijd. Maar die snelle hap is in de meeste gevallen niet evenwichtig en dat verdient toch bijzondere aandacht van de ouders en de opvoeders, zegt het OIVO (Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties).

ssimons

De studie, die werd uitgevoerd bij 2.600 jongeren in de leeftijdscategorie van 10 tot 17 jaar, toont aan dat de jongeren grote liefhebbers zijn van hun snacks (9 op de 10 eten een tienuurtje), maar dat de geconsumeerde snacks bijlange niet passen in een evenwichtig eetpatroon.

De dagelijkse tussendoortjes zijn vaak koekjes, chocolade, een chocoladereep of een wafel en die zijn dikwijls te vet, te gesuikerd of te zout. Fruit komt weinig aan bod en er worden maar heel zelden zuivelproducten en groenten gegeten, noch op school noch thuis, tijdens de week of in het weekend.

Enkele gedragspatronen

• Om tien uur is de snelle hap meestal een gesuikerde snack.

• ‘s Middags staan sandwiches en boterhammen bovenaan de lijst van de producten die buitenshuis als middagmaal gegeten worden, maar vaak wordt daar nog een gesuikerd dessert aan toegevoegd.

• Het vieruurtje, dat vaak thuis genomen wordt, blijkt een moment te zijn voor een meer evenwichtige consumptie, waarbij fruit en zuivelproducten vaak meer vanzelfsprekend aan bod komen, al blijft de consumptie van die producten (nog altijd) te beperkt.

• ‘s Avonds bestaan de tussendoortjes alleen uit snoep of snacks. Die trend neemt toe met de leeftijd.

• De geconsumeerde tussendoortjes en snacks worden van thuis meegebracht of buiten de school gekocht. Nauwelijks 1 op de 4 jongeren zegt dat hij/zij de tussendoortjes op school krijgt of koopt.

• 6 op de 10 jongeren zeggen dat ze graag vers fruit, verse fruit- of groentesappen of snacks op basis van fruit (yoghurt, compote, fruitsalade, smoothies…) op school zouden kopen.

Enkele tips voor meer aangepaste tussendoortjes

• Om tien uur zou het tussendoortje, na een evenwichtig ontbijt, enkel moeten dienen als een lichte aanvulling in de vorm van groenten of fruit en een zuivelproduct. Het ontbijt kan beter aangepast worden en er zou beter gekozen worden voor een tussendoortje uit groenten, fruit en/of een zuivelproduct (met weinig of geen suiker).

• ’s Middags eten de jongeren bij hun boterhammen en sandwiches best een zuivelproduct en groenten of een stuk fruit.

• ‘s Avonds: de snacks - vooral chips, nootjes enzovoort - beperken.

• Op school: de ouders en de leerkrachten kunnen de schooldirecties aanmoedigen om de consumptie van zuivelproducten en van lokale seizoensgroenten en -fruit in te voeren.