Vier Vlamingen op tien beschikken niet over een reservewiel

Print
Vier Vlamingen op tien beschikken niet over een reservewiel

Vier Vlamingen op tien beschikken niet over een reservewiel

Het aantal Vlamingen dat met een lekke band in het buitenland is gestrand, is opnieuw sterk toegenomen. Oorzaken zijn het hete weer in het zuiden waardoor het rubber kwetsbaar wordt, maar vooral de afwezigheid van een reservewiel. In vier op tien auto’s is dat niet te vinden.

“Hoewel wij er elk jaar voor waarschuwen bij het begin van de zomervakantie, zijn tal van Vlaamse automobilisten zich er nog steeds niet van bewust dat hun wagen niet meer over een reservewiel beschikt”, zegt Maarten Matienko van de VAB-reisbijstand.

“Als ze dan bandenpech hebben, leidt dat na ellenlang zoekwerk tot wanhoop bij de chauffeurs. Niet zelden hebben ze hun auto twee keer uitgeladen en binnenstebuiten gedraaid, vooraleer ze onze diensten bellen.”

Wegeltjes

“Wij hebben in het zuiden van Frankrijk vijf pechverhelpers rondrijden. Die hebben op dit ogenblik hun handen vol met het zoeken van banden voor de gestrande Belgen”, aldus Matienko. Dat is vaak een tijdrovende bezigheid. “We moeten eerst de mensen terug zien te vinden”, zegt pechverhelper Johan De Brouwer vanuit Marseille.

“Daar gaan vaak uren overheen. Vlamingen hebben tijdens hun vakantie de gewoonte om de kleinste wegeltjes op te zoeken. Vaak zijn dat wegen van slechte kwaliteit, wat de bandenpech mee verklaart. Als wij hen hebben gevonden, moeten we op zoek naar een bandenhandel. Ook dat is vaak opnieuw een rit van 50 kilometer of meer heen, herstellen, en dan weer terug. Kortom, zo’n lekke band kost de mensen makkelijk een hele dag vakantie.”

Mont Ventoux

Bandenpech staat op de tweede plaats van de meest voorkomende oorzaken van autopech bij vakantiegangers. De meest voorkomende panne situeert zich in de koeling van de motor. “In België moet die koeling bijna nooit werken. Maar met de temperaturen in Zuid-Europa, leidt een kapotte koeling in een mum van tijd tot een overhitte motor”, aldus De Brouwer.

“Ook de Mont Ventoux is een probleem. Daar rijden veel Vlamingen, die niet gewoon zijn aan het korte bochtenwerk, hun koppeling kapot. Het voordeel is dat we die heel snel terugvinden. Je moet gewoon afgaan op de geur. Een kapotte koppeling stinkt namelijk uren in de wind.”

GW