DSM-dochter Sarlink kiest voor site in Genk

Op de site van DSM in Genk is een nieuwe lijn in gebruik genomen voor de productie van Thermoplastic Vulcanisate (TVP).

Dat is een soort kunststof rubber die vooral in de auto-industrie gebruikt wordt. De Genkse vestiging kreeg de voorkeur op de VS en China.

Sarlink produceert TPV’s van hoge kwaliteit. Het product voelt aan als rubber en laat zich even gemakkelijk bewerken, maar ten opzichte van traditionele producten hebben TPV’s heel wat voordelen. Vooral op vlak van flexibiliteit, duurzaamheid en - niet onbelangrijk tegenwoordig - kosten. Door het gebruiken van TPV’s kan vooral op de arbeidskosten bespaard worden. TPV’s vinden hun toepassing onder meer in de auto-industrie, bijvoorbeeld in dichtingsringen voor autoruiten en -deuren, in versnellingspookzakken en in airbagdeksels.

Over de nieuwe productievestiging van Sarlink in Genk geldt de grootste geheimhouding. Pottenkijkers zijn niet gewenst.

Met de nieuwe productielijn is een miljoeneninvestering gemoeid, maar het bedrag wordt niet genoemd. Topman David Huizing van Sarlink: “DSM heeft onlangs Sarlink te koop gesteld. In het kader van die verkoop ligt die informatie extra gevoelig.”

Geen gevolgen

De mogelijke verkoop van Sarlink heeft geen gevolgen voor DSM in Genk. Bedrijfsleider Luc Lanclus: “Dat de investering in Genk toch doorging, ondanks de aangekondigde verkoop van Sarlink, toont aan dat DSM een groot vertrouwen heeft in de site in Genk, en betekent bovendien een extra verankering.” Voor het personeel zal er in de praktijk weinig veranderen.

Voor zijn nieuwe productielijn, die de productie van TPV’s zal verdubbelen, verkoos Sarlink Genk boven de VS en China. David Huizing: “De hogere lonen worden ruimschoots gecompenseerd door de schaalgrootte van de Genkse vestiging, de efficiëntie en de technische expertise.”

Bij DSM in Genk werken momenteel zo’n 300 mensen. Het bedrijf produceert vooral kunstoffen voor de auto-industrie en de bouw.

Door de crisis in de autosector zag ook DSM zijn productie met zo’n 25 procent slinken. Bovendien werd zopas de afdeling polycarbonaat verkocht aan het Japanse Mitsubishi. Ook dat had geen gevolgen voor het personeel.

Guido CLOOSTERMANS

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Lees meer