Magna en Fiat blijven in koers voor Opel

Fiat of Magna krijgen de voorkeur om Opel, de Europese divisie van de noodlijdende Amerikaanse autobouwer General Motors, over te nemen. Dat betekent dat het investeringsfonds RHJ International en het Chinese Beijing Automotive uit de race worden genomen.

jvangeyte

De Duitse overheid vergaderde de hele nacht van woensdag op donderdag over het overnamedossier. Maar een definitieve keuze voor één kandidaat-overnemer leverde dat niet op. Formeel moet die beslissing trouwens worden genomen door het Amerikaanse moederconcern General Motors. Door de inbreng van miljarden euro's heeft de Duitse overheid wel de sleutel in handen. Een bijkomend probleem was dat General Motors woensdagnacht onverwacht een extra overbruggingskrediet van de overheden eiste van 300 miljoen euro.

Kandidaat-overnemer Fiat zou Opel willen samenvoegen met het eigen concern en met Chrysler. Op die manier zou een van de grootste autoconstructeurs ter wereld ontstaan. Voor Antwerpen zou de keuze voor de Italianen positief zijn. Topman Sergio Marchionne liet al verstaan aan Vlaams minister-president Kris Peeters dat in dat geval de fabriek in de Scheldestad behouden blijft.

De Oostenrijks-Canadese producent van auto-onderdelen heeft andere plannen. Deze wil dat General Motors een belang van 35% blijft houden in Opel. Voort zouden ook de Russische overheidsbank Sberbank en autobouwer GAZ mee in het kapitaal stappen. Ten slotte zou ook het personeel aandeelhouder kunnen worden. Magna heeft echter al laten weten dat het de Antwerpse vestiging niet nodig heeft. Indien ze het haalt, zal er worden uitgekeken naar een andere uitbater voor deze fabriek.

Fiat en Magna nu de boeken van Opel bekijken om hun bod te verfijnen.

Vrijdag komt de Europese Commissie samen met de vertegenwoordigers van de diverse landen waar Opel een vestiging heeft. Europa wil niet dat de overheidssteun zou leiden tot scheeftrekkingen van de concurrentie tussen de diverse landen.

JVG