Uitvinding UHasselt: communiceren met je baby via 'twoddler'

Een team van de UHasselt heeft een toestel ontworpen waarmee baby’s vanuit de crèche kunnen ‘praten’ met hun ouders op het werk, en vice versa. De onderzoekers bouwden een Fisher Price-speeltje om tot een communicatiemiddel, waarbij gebruik wordt gemaakt van de sociale netwerksite Twitter.

Iedere werkende ouder kent dat knagende gevoel wel: heeft mijn baby het wel naar zijn zin in de crèche? Als het van een onderzoeksteam van de UHasselt afhangt, is dat binnenkort verleden tijd dankzij de Twoddler; de naam is een samenvoegsel van toddler (Engels voor dreumes) en Twitter, de sociale netwerksite.

Het idee kwam van Johannes Taelman, onderzoeker aan het Expertisecentrum voor Digitale Media van de UHasselt. Hij gaf de studenten Gert Vos (27) en Bart Swennen (23) opdracht het idee uit te werken. Riemstenaar Gert Vos:“We hebben een oud bord van Fisher Price, met daarop foto’s van mama en papa, voorzien van sensoren die beweging en licht kunnen detecteren. Als het kindje bijvoorbeeld aan een wieltje draait, krijgt de ouder op zijn of haar computer via de netwerksite Twitter een boodschap. Dat kan gaan van ‘Hallo papa, ik amuseer me hier rot’ of ‘Mama, wat ben je aan het doen? Ik zit in mijn parkje’. Maar het kan ook omgekeerd. De ouder kan via internet een commando geven zodat de baby ‘Broeder Jacob’ te horen krijgt op zijn bord. Of baby’s kunnen met elkaar communiceren. Als het ene kindje een knop induwt op zijn speeltje, gaat er bij de andere peuter bv. een lichtje branden.”

Award

De inventieve combinatie van hard- en software is zopas zelfs in de prijzen gevallen. De Twoddler werd tijdens de eerste INCA-awards verkozen tot meest innoverende en creatieve ICT-toepassing.

“We hebben het bewijs geleverd dat een sociaal nuttige applicatie eenvoudig kan ontwikkeld worden.”, zegt professor Kris Luyten die het project mee coördineerde.

De Twoddler lijkt voorbestemd om een gigantisch succes te worden, maar er hebben zich nog geen gegadigden gemeld om het prototype te commercialiseren. “Daar is het nog te vroeg voor”, zegt Luyten. “We gaan ook niet actief op zoek naar geïnteresseerden, we zijn tenslotte een onderzoeksinstelling, geen speelgoedfabrikant. Maar we hopen natuurlijk dat het hier niet stopt.”

Jo SENTE


Immo

Auto's in de kijker

Jobs in de regio