Werken aan Klaverblad verlopen vlekkeloos

Vrijdag- en zaterdagnacht werd het verkeer van de E314 via het Klaverblad omgeleid. Vanaf 22 uur werd de bekisting van twee nieuwe bruggen met elk een lengte van 103 meter verwijderd.

Alles verliep vlekkeloos en er was geen verkeershinder. Naast Belgen waren er ook Nederlanders én Duitsers twee nachten aan het werk.

“Zaterdagmorgen werd de omleiding van Brussel naar Genk opgeheven om 7.15 uur. Zondag gebeurde dat in de andere rijrichting al om 6 uur,” aldus Jo Lieben van Wegen en Verkeer Limburg. “De werken verliepen zonder verkeershinder. Omdat de werklui twee keer dezelfde klus moesten klaren en de tweede nacht de bekisting ook beter loskwam, zaten we voor op het voorziene werkschema. Nu de bekisting is weggenomen zullen we de twee bruggen woensdag van 9 tot 11 uur laten zakken.”

Vijzels

Rik Neyens van Wegen en Verkeer leidde twee nachten alles in goed banen. “Nu alle stellingen en de bekisting weg zijn, zie je twee identieke, mooie, slanke bruggen. Ze kosten 2 miljoen euro per stuk en werden 65 cm hoger gebouwd. Woensdag zullen ze centimeter per centimeter zakken tot op de geplande hoogte. Een brug is goed voor 4.500 ton. Nadat een brug een centimeter is gezakt worden de 24 vijzels telkens gecontroleerd. Na twee uur moet die klus geklaard zijn."

"Op elke brug komen een rijvak, een pechstrook en vangrails. Begin augustus start de volgende fase met de bouw van nog eens twee bruggen. Het is een zegen dat alles in één aanbesteding werden gegoten, zodat de toekomstige werken elkaar vlot kunnen opvolgen. Omdat de diameter van het complex 50 meter groter wordt dan het huidige Klaverblad moesten er gronden onteigend worden. Die onteigeningen zijn praktisch rond. De nieuwe verkeersturbine moet in 2012 klaar zijn.”

Koen LUTS


Immo

Auto's in de kijker

Jobs in de regio