"Tijd van gratis info op internet is voorbij"

Als het van mediatycoon Rupert Murdoch afhangt, staan we voor een ingrijpende verandering in het media-landschap. Hij wil dat de lezers van de Britse dagbladen The Times en The Sun moeten binnenkort betalen om hun krant op het web te lezen. Murdoch is daarmee de eerste grote uitgever die verwacht dat lezers zullen willen betalen voor informatie op het internet die ze nu nog gratis krijgen.

ghouben

Murdoch maakte zijn plannen om de online-edities The Times en The Sun betalend te maken bekend bij de presentatie van de kwartaalcijfers van zijn bedrijf News Corp. Hij was er als uitgever nochtans lange tijd van overtuigd dat online kranten geld moesten verdienen met publiciteit.

WSJ.com

Maar het succes van The Wall Street Journal, die hij in december 2007 overnam, en meer bepaald van WSJ.com overtuigt hem nu dat "het mogelijk is om geld te vragen voor informatie". News Corp gaat er blijkbaar van uit dat de huidige daling aan advertentie-inkomsten voor gedrukte kranten meer structureel dan tijdelijk is.

Beursnieuws, sport en entertainment

De vraag blijft wel in hoever lezers bereid zijn te betalen voor online nieuws. Volgens onderzoek van PricewaterhouseCoopers (PWC) en de World Association of Newspapers (WAN) zijn lezers het meest geneigd te betalen voor financieel nieuws, sport en entertainment, en voor achtergrondinformatie.