"De grootste eikel ter wereld"

Canvasprogramma ‘Classic Albums’ belicht vanavond ‘Graceland’. Met dat album boekte Paul Simon in 1986 zijn grootste succes, net toen zijn carrière in een dipje dreigde te raken. Maar het laatste nummer ‘All around the world or the myth of fingerprints’ is het onderwerp van een bitse strijd tussen Simon en de Amerikaanse band Los Lobos.

ssimons

“Ik had erg veel respect voor hem, maar de opnames van ‘Graceland’ waren een hel”, klapte Los Lobossaxofonist Steve Berlin in 2006 uit de biecht.

“Dat nummer was van ons”, vertelde Berlin op de website Jambase. “Het was een ideetje voor onze volgende plaat ‘By the light of the moon’. Er bestonden nog geen opnames van, maar we hadden er al wat aan gesleuteld en we wisten dat er iets in zat. ‘Hey, wat is dat?’, zei Paul toen hij het ons hoorde spelen. Hij was geïnteresseerd, en na een tijdje zeiden we dat hij het mocht gebruiken. Leuk, dachten we, Paul Simon die een van onze nummers speelt."

"Maar een paar maanden later verscheen de plaat en wat stond er op de achterkant? Tekst en muziek door Paul Simon. Toen we hem weken later eindelijk te pakken kregen, zei hij: ‘Vervolg me maar, en we zullen ‘ns zien wat er gebeurt.’ Hij is de grootste eikel ter wereld, als je het mij vraagt."

"Als hij ons een miljoenste had gegeven van wat dat nummer en die plaat hebben opgebracht, dan zouden we niet alleen veel rijker maar ook veel tevredener geweest zijn."

Geld geroken

"Ze hebben nooit gezegd dat het een bestaand nummer was en dat ze niet wilden dat ik het zou gebruiken", zegt Simon.

"Negen maanden later – de plaat was intussen uitgebracht en een succes geworden – kreeg mijn manager opeens een brief van hun advocaat. Ik denk dat zij of hun advocaat geld geroken hadden, een andere uitleg heb ik er niet voor.”

Steven VANCLEEF