Nieuwe Volkswagen Passat BlueTDI is zijn tijd vijf jaar vooruit

Print
Nieuwe Volkswagen Passat BlueTDI is zijn tijd vijf jaar vooruit

Nieuwe Volkswagen Passat BlueTDI is zijn tijd vijf jaar vooruit

Volkswagen stelt de schoonste Passat TDI aller tijden voor en daarmee ook een nieuw motorenlabel: BlueTDI. Al in het komende voorjaar zal deze versie van de Passat als berline en als Variant in productie gaan.

De Passat BlueTDI en Passat Variant BlueTDI beantwoorden beide nu al aan de richtlijnen van de Euro 6-norm die vermoedelijk in 2014 van kracht wordt. Daarmee doet Volkswagen het kwaliteitslabel ‘Made in Germany’ eens te meer eer aan.

De BlueTDI, die met zijn vermogen van 105 kW/143 pk een trapje hoger staat dan de Passat BlueMotion, koppelt de zuinigheid van het BlueMotion-idee aan een uitstoot die wat zuiverheid betreft op het niveau van een hoogtechnologische benzinemotor staat.

SCR-katalysator

De common-rail-TDI van de Passat BlueTDI wordt standaard gecombineerd met een nieuwe SCR-katalysator, die de uitstoot van stikstofoxides tot minder dan 80 mg/km terugdringt. Technisch gezien is de motor van de Passat BlueTDI, die een topsnelheid van 210 km/u haalt (Variant: 207 km/u), gebaseerd op de 2,0-liter common-railmotor van 103 kW/140 pk.

Ondanks de vermogenstoename van 3 pk verbruikt de Passat BlueTDI afhankelijk van de koetswerkvariant echter tot 0,4 l/100 km minder dan de conventionele TDI. In het geval van de handgeschakelde Passat BlueTDI berline bedraagt het gemiddelde verbruik 5,2 l/100 km (137 g CO2/km); bij de Variant is dat 5,5 l/100 km en 144 g CO2/km. Zo heeft de berline een voortreffelijke autonomie van 1.346 km (Variant: 1.273 km).

Voor het extreem lage aandeel stikstofoxide in de uitlaatgassen van de Passat BlueTDI zorgt de bijzonder gesofisticeerde SCR-katalysator in combinatie met het additief AdBlue. ‘SCR’ is de afkorting van ‘Selective Catalytic Reduction’, waarbij ‘Selective’ staat voor de bijzondere taak die deze katalysator heeft: hij moet het stikstofoxide (NOx) in de uitlaatgassen selectief omvormen tot stikstof en water.

BlueTDI-technologie in detail

De voornaamste elementen van het BlueTDI-systeem om de uitstoot van stikstofoxide te verminderen, zijn de SCR-katalysator en het additief AdBlue. De synthetisch verkregen waterige ureumoplossing AdBlue zorgt ervoor dat de stikstofoxides in stikstof en water worden omgezet. Het additief wordt opgeslagen in een apart reservoir, dat zich in de uitsparing voor het reservewiel in de koffer bevindt.

De AdBlue-oplossing bestaat voor 32,5 procent uit ureum en wordt continu voor de SCR-katalysator in de uitlaatlijn ingespoten. De dosering wordt afhankelijk van de uitlaatgassenstroom geregeld door het motormanagement, op basis van de informatie afkomstig van een NOx-sensor achter de SCR-katalysator.

Uitlaatgassen

De hete uitlaatgassen breken de ureumoplossing, die via een rooster fijn verstoven wordt, voor de SCR-katalysator tot ammoniak af, die in de SCR-katalysator met het stikstofoxide reageert en het zoals gemeld in stikstof en water opsplitst. AdBlue is niet giftig, is reukloos en biologisch afbreekbaar. Het AdBlue-verbruik bedraagt gemiddeld ongeveer 0,1 l/100 km. Het additief wordt in principe bij de reguliere onderhoudsbeurten aangevuld.

De Passat BlueTDI is gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak. Naar keuze kan hij ook worden uitgerust met de geautomatiseerde DSG-zesversnellingsbak.