Getest: Hyundai ix55: juiste auto, foute moment

Print
Getest: Hyundai ix55: juiste auto, foute moment

Getest: Hyundai ix55: juiste auto, foute moment

Net als de verkoop van full size suv’s in elkaar stuikt, lanceert Hyundai de ix55. Een terreinwagen met 7 zitjes, een complete uitrusting en een aantrekkelijke prijs.

Je kan het Hyundai niet kwalijk nemen dat de ix55 op het foute moment wordt gelanceerd. De ontwikkeling van een nieuwe auto duurt meestal twee tot drie jaar en toen kon natuurlijk niemand vermoeden dat de economische crisis nu in alle hevigheid zou toeslaan.

Het ontwikkelingsproces van een auto is zoiets als een olietanker: eenmaal vertrokken, krijg je hem nog moeilijk gestopt. Hyundai laat geen twijfel bestaan over de concurrenten van de ix55. De verwijzing naar de X5 ligt er trouwens vingerdik op, maar dat is wellicht iets te hoog gegrepen.

Wat afmetingen betreft moet de ix55 nochtans niet onderdoen voor de meeste van zijn collega’s. Met een lengte van 4,83 meter, een breedte van 1,84 meter en een hoogte van 1,81 meter is hij maar liefst 34 centimeter langer, 10 centimeter breder en 13 centimeter hoger dan de Hyundai Santa Fe. Met een inhoud van 598 liter (uitbreidbaar tot 1.746 liter) is de kofferruimte gigantisch. Met de achterbank helemaal platgelegd is er genoeg ruimte voor een paar terreinfietsen.

De ix55 beschikt standaard over zeven zitplaatsen. Natuurlijk is dat achterste bankje alleen geschikt voor kinderen, maar de zitruimte lijkt ons iets rianter dan bij de concurrentie. Als we de achterste bank niet nodig hebben, klappen we ze weg in de bodem. In- en uitklappen van de achterbank gebeurt snel en gemakkelijk. De kofferklep opent en sluit elektrisch.

Stilte

In- en uitstappen gaat moeiteloos, we moeten ons niet in de auto hijsen zoals bij sommige andere terreinwagens. De zithouding is goed maar erg hoog ten opzichte van het dashboard, alsof we het wereldrecord paalzitten willen verbeteren. Bij het wegrijden valt op hoe stil de V6 turbodiesel zijn werk doet. De geluiddemping is voortreffelijk, ook aan snelheden die alleen op sommige Duitse snelheden zijn toegestaan.

Jammer dat het veercomfort geen gelijke tred kan houden. Op goede wegen is de ophanging erg comfortabel, maar op slechte wegen, en dat zijn de meeste Belgische wegen, worden we door elkaar gehusseld alsof we in een keukenrobot zijn terechtgekomen. Het wordt tijd dat autoconstructeurs voor de afstelling van de vering zich niet alleen baseren op Duitse wegen.

Opmerkelijk is ook de lichtvoetigheid waarmee de ix55 door het verkeer laveert. Onder de motorkap is er weinig keuze. Er is een 3.0 liter V6 diesel en daar moeten we het mee doen. Het is een moderne motor met injectie via common rail en een vermogen van 240 pk en een comfortabel koppel van 451 Nm dat al 1.750 toeren beschikbaar is. Motorisch moet de ix55 dus niet onderdoen voor de Duitse concurrenten.

Verbruik

Het verbruik blijft al bij al binnen de perken. Ons testverbruik klom nooit boven de 10 liter op 100 kilometer. Een rustige rijstijl wordt zelfs beloond met een verbruik van onder de 9 liter op 100 kilometer. Niet slecht voor een bakbeest van 2,2 ton. De ix55 is alleen verkrijgbaar met een zestraps automaat die zacht schakelt.

Hij wordt permanent op de vier wielen aangedreven. Wie een – bij voorkeur niet al te veeleisend – stapje in de natuur wil wagen, kan het 4X4- systeem tot een snelheid van 30 kilomeer per uur blokkeren, waarbij het vermogen fifty/fifty wordt verdeeld over voor- en achteras.

Eenvoudig

Zoals elke Hyundai is ook de ix55 compleet uitgerust. Al in de basisversie hebt u al een lederen interieur, de meeste bedieningen zijn elektrisch en er is een complete hifi-installatie. De Executive-versie is compleet uitgerust, met onder meer navigatiesysteem, een schuifdak, keyless go, automatische niveauregeling, elektrisch verstelbare stoelen en dan vergeten we nog een paar dingen.

Let ook op de leuke details, zoals het verlichte logo in de deurdrempel. Over de afwerking valt weinig slechts te zeggen. Die is van goede kwaliteit, op Toyota-niveau, met eenvoudige bediening.

De ix55 is nu verkrijgbaar.

Plus

* Riante binnenruimte
* Verhouding -prijs/uitrusting
* Comfortabele dieselmotor

Min

* Hoge fiscale kost
* Te hoge zithouding
* Comfort op slechte wegen

Prijzen

* ix55: 43.499 euro
* ix55 Executive: 38.499 euro

Concurrenten

* Audi Q7 3.0 TDI: 50.750 euro
* BMW X5 3.0D: 53.150 euro
* Jeep Commander 3.0 V6 CRD: 42.900 euro
* Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D: 39.720 euro