Bonden hopen dat staat Opel overneemt

Print
Bonden hopen dat staat Opel overneemt

Bonden hopen dat staat Opel overneemt

De Europese vakbonden vrezen dat GM Belgium in Antwerpen gesloten wordt als General Motors zijn ‘Renaissance-plan’ doordrukt. Zij eisen een zelfstandig GM Europe mét staatsinbreng.

Het toonaangevende Automotive News Europe wist gisteren te melden dat GM drie of meer fabrieken in Europa zou sluiten. Daarbij Opel Antwerpen, het Britse Ellesmere Port en een Duitse fabriek, allicht Bochum. Vorige week schreven we al dat GM wellicht een ‘aggressieve en nooit geziene kostenreductie’ van 1,1 miljard dollar zou vragen bovenop de 750 miljoen waarover al maanden wordt onderhandeld.

'Renaissance'

Dit heeft natuurlijk alles te maken met het wereldwijde herstructureringsplan ‘Renaissance’ dat general Motors vandaag voorstelt aan het Amerikaanse Congres. Volgens de Europese vakbonden zou dat plan ‘dramatisch’ zijn voor Opel, volgens Automotive News betekent het de sluiting van Antwerpen. In alle Europese fabrieken van General Motors deelden de vakbonden maandag alvast pamfletten uit om te pleiten voor een ‘plan B’ dat meer levenskansen zou bieden aan de Europese fabrieken.

Opmerkelijk is wel dat formeel niemand maandag wist wat er dan wel in dat ‘Renaissance-plan’ staat. Ook de Antwerpse ABVV-hoofdafgevaardigde Rudi Kennes beweert de inhoud van het plan niet te kennen. “Maar via interne kanalen weten we dat men niet denkt aan nieuwe concepten, wel aan nog eens een rondje besparen. Dan belanden we morgen van eerste in vierde klasse. En dan ziet het er daadwerkelijk niet goed uit voor Antwerpen.”

Verzelfstandiging

Volgens de Europese vakbonden betekent ‘Renaissance’ voor Opel/Vauxhall ‘massale ontslagen en waarschijnlijk verschillende fabriekssluitingen’. “Geen enkel plan is leefbaar als men alleen bespaart op arbeidskosten”, luidt het.

De enige oplossing ligt, aldus Rudi Kennes, “in een verzelfstandiging met nog een minderheidsbelang van GM.” Het verse kapitaal zou dan moeten worden ingebracht door de regeringen en deelregeringen in Europa, aldus Kennes.

Zonder zusters

Duitse bronnen zeggen dat achter de schermen onderhandeld wordt over zo’n verzelfstandiging waarin GM nog 30 à 40% zou behouden. Opel Europe zou dan zonder de zusters Saab en Chevrolet naar de beurs trekken om kapitaal te zoeken terwijl de nationale regeringen en Duitse Landesregeringen (tijdelijk?) zouden bijspringen met leningen onder staatswaarborg.

Volgens afgevaardigde Jan Van Aggelpoel (ACV-Metaal) reageerden de werknemers op de werkvloer maandag “met een ijzige stilte.” “Iedereen denkt er het zijne van en beschouwt de situatie als uiterst zorgwekkend.”

Paul VERBRAEKEN