Vernieuwde Mercedes E-Klasse: Onopvallend modern

Mercedes heeft op het voorbije salon van Detroit de nieuwe E-klasse voorgesteld. Dat is voor het Duitse automerk een belangrijke gebeurtenis. De E-klasse is immers het model dat brood op de plank brengt. Wij kijken nu al even vooruit.

ssimons

Over het design van de E-klasse kunnen we kort zijn: het is een grote versie van de Cklasse met een vleugje S-klasse. De E-klasse blijft een klassieke sedan zoals we dat van een Mercedes verwachten. Het voortbestaan van de E-klasse als ultieme taxi is dan ook niet bedreigd. Als er al iets vooruitstrevend is aan de nieuwe E-klasse, dan is dat de technologie, zowel op vlak van verbruik als op vlak van veiligheid.

"Downsizing"

En daarmee hebben we het vooral over de motoren. Ook Mercedes bekent zich tot de trend van de zogenoemde "downsizing". Dat wil zeggen kleine motoren met een groot rendement en een klein verbruik. Het motorengamma begint immers met twee versies van een direct ingespoten viercilinder benzinemotor met 1.8 liter inhoud, dankzij een turbocompressor goed voor 184 en 204 pk. Vroeger had je daar een potige V6 voor nodig. Het voordeel is een laag verbruik van respectievelijk 6,8 en 7,4 liter op 100 kilometer.

Het verbruik van deze instapversies ligt ruim 20 procent lager dan vroeger. En hoe lager het verbruik, des te lager de CO2- uitstoot. Beide versies zijn standaard voorzien van een start/stop-functie, waarbij de motor stilvalt als de auto stilstaat.

Natuurlijk is deze nieuwe E-klasse nog steeds verkrijgbaar met V6- en V8-motoren, gaande van 292 pk voor in de E35 CGI en 388 pk in de E500. De AMG-versie heeft maar liefst 525 pk.

Veiligheid

Op vlak van veiligheid was de E-klasse nog nooit zo goed uitgerust. Uiteraard zijn ABS, ESP en airbags (zeven stuks) standaard, maar dat is nog maar het topje van de ijsberg.

Adaptive Main Beam Assist

Een camera in de vooruit ziet tegenliggers aankomen en schakelt automatisch het groot licht uit, zodat je geen tegenliggers kan verblinden.

Blind Spot Assist

In principe kun je de buitenspiegels zo afstellen dat je nauwelijks een blinde hoek hebt. Maar is geval van nood heeft de Eklasse een systeem dat de bestuurder waarschuwt als je toch een auto in de dode hoek over het hoofd zou zien.

Lane Keeping Assist

Als je ongewild van je rijstrook afdwaalt, gaat je stuur trillen bij wijze van waarschuwing.

Night View Assist

Infraroodcamera’s zien ’s nachts meer dan het blote oog en projecteren die beelden op het dashboard. De nieuwste versie van dit systeem herkent ook mensen.

Attention Assist

Een hele batterij sensoren in het interieur houden in de gaten of de bestuurder verstrooid of vermoeid is

.

Brake Assist Plus

Als de sensoren en camera’s op de E-klasse zien dat een aanrijding dreigt, zal de auto indien nodig zelf remmen.

Guido CLOOSTERMANS

Bron: Magazine

Meer over Autogids