Getest: Yamaha X-City 250: Bolide in stadsverkeer

Mobiliteit is meer dan een modewoord. Het is een onderwerp dat ons allen aanbelangt, vooral wanneer blijkt dat tijd vaak nodeloos verloren gaat in onoverzichtelijke files of het langdurig zoeken naar een parkeerplaats. En dan is de aanschaf van een X-City misschien een optie.

ssimons

Het Yamaha-model bestaat in twee motoruitvoeringen: 125 cc en 250 cc. Het belangrijkste verschil is het vermogen, dat uiteraard hoger ligt bij de kwart liter. Die laatste kan je dus ook gebruiken op de snelweg en in rurale gebieden. Nadeel is dat je moet beschikken over een specifiek motorrijbewijs.

Bij de 125 cc volstaat het dat je al twee jaar in het bezit bent van een autorijbewijs B. Onze voorkeur gaat uit naar de 250 cc. Die is krachtiger en veelzijdiger dan de andere en het prijsverschil tussen beide varianten is verwaarloosbaar.

Versnellingsautomaat

Helemaal weggemoffeld onder het achterste spatbord bevindt zich een vloeistofgekoelde ééncilinder. Hij laat zich voor zijn voeding bijstaan door een elektronische injectie. De nagenoeg 250 cc inhoudende krachtbron produceert een vermogen van 15, 6 kW of 21 pk. Dat is niet mis voor een scooter die het vooral moet hebben van verplaatsingen in de stad of op secundaire wegen. Met een koppel van 21,5 Newtonmeter dat zijn top bereikt bij 5.800 tpm, ben je vaak toch nog als eerste weg bij het stoplicht. Bovendien maakt deze tweewieler voor zijn overbrenging gebruik van een Vsnaar. Vooral in het intensieve stadsverkeer komt de automaat uitstekend van pas.

Met het opschrift X-City op de achterflank geeft de constructeur meteen aan dat de stad de belangrijkste biotoop is voor deze scooter. Je hoeft echt niet lang te rijden om te weten dat dit inderdaad klopt. De Yamaha voelt zich onmiddellijk thuis in om het even welke stadsjungle en in geen tijd kun je deze amper 165 kg wegende tweewieler naar zijn eindbestemming sturen.

Wanneer je hem daar moet parkeren valt op hoe weinig plaats hij inneemt en hoe gemakkelijk hij zowel op zijn zijpoot als op zijn middenbok kan worden geplaatst. In één vloeiende beweging glijd je tussen de rij wachtende auto’s door en de twee aanwezige remschijven (één vooraan en één achteraan) brengen je zeer snel en veilig tot stilstand.

Boodschappen doen

Dit is een ideaal voertuig om vlug boodschappen mee te doen (de dames zullen dit graag horen), maar jammer genoeg is de ruimte onder het zadel beperkt. Een jethelm past er nog net in, een integraalhelm echter niet. We namen zelf de proef op de som: 6 kilogram fruit is zowat de limiet.Deze scooter beschermt zijn bestuurder zeer goed. Je houdt zeker bij licht regenweer de kleren droog en dat dank je vooral aan de voorplaat en aan het riante windscherm. Die bescherming komt ook van pas wanneer je de stadsomgeving verlaat en de secundaire wegen opzoekt.

Opvallend hier is dat hij door zijn grote wielen (16 duims vooraan en 15 duims achteraan) ook zeer goed op de weg ligt. Het zwaartepunt is ook al prima. Spelbreker is de vering, die achteraan niet alleen ouderwets oogt, maar het ook is. Die stereovering is niet in staat om je met een prettig gevoel over de slechte weggedeelten te loodsen.

Wanneer dat wegdek er normaal bijligt, stribbelt de vering niet te veel tegen. Het is diezelfde vering die soms al eens een aanslag pleegt op het algemeen comfort, dat doorgaans zeer aanvaardbaar is voor zowel de chauffeur als zijn passagier.

Een verplaatsing op de snelweg is een kort en duidelijk verhaal. Hij is niet meteen ontworpen voor dit gebruik, maar hij kan toch gemakkelijk met de verkeersstroom mee. Een topsnelheid van 120 km/u, op voorwaarde dat het terrein niet te glooiend is, blijft mogelijk.

Echt sneller gaat het niet en op een vermogensreserve moet je niet te veel rekenen. Geen nood, het is niet de bedoeling dat je deze scooter inzet voor verre reizen, het snelweggebruik moet je dan ook bekijken als noodzakelijk voor korte verbindingsritten. Wel jammer dat hij niet over gevaarlichten beschikt, want die komen wel van pas in de file.

Milieuvriendelijk

Deze X-City is knap afgewerkt en houdt een beetje het midden tussen een klassiek en modern design. Niet iedereen zal zich vinden in deze vormgeving, het is duidelijk een kwestie van persoonlijke smaak. Het instrumentenbord van de 250 cc is uiterst volledig met inbegrip van een klassieke snelheidsmeter en een digitaal gedeelte dat je op de hoogte houdt van de kilometerstand (hij beschikt over twee dagtellers), van de buitentemperatuur en van de tijd. We waarderen ook de duidelijk afleesbare benzineteller.

Met amper 4 l verbruik per 100 km en dus een beperkte CO²-uitstoot ben je zuinig en milieuvriendelijk op weg. De tankinhoud bedraagt 10,5 l , zo zit je goed voor ongeveer 250 km per tankbeurt.

Deze scooter is verkrijgbaar in neptunus- blauw en kost 4.490 euro. Ter vergelijking: zijn kleine broer, de 125 cc, kost 4.090 euro.

Plus

• Motor • Versnellingsautomaat • Grote wielen • Bescherming • Prestaties stad en secundaire wegen • Prijs/kwaliteit

Min

• Achtervering • Ruimte onder zadel • Geen gevaarlichten

Technische fiche

* Motor: vloeistofgekoelde ééncilinder met injectie * Cilinderinhoud: 249,78 cc * Vermogen: 21 pk (15,6 kW) bij 7.800 tpm * Koppel: 21,5 Nm bij 5.800 tpm * Zithoogte: 79 cm * Aantal versnellingen: automaat met V-snaar * Leeggewicht: 165 kg * Tankinhoud: 10,5 l * Prijs: 4.490 euro

Louis WEENEN

Bron: Magazine

Meer over Motogids