200 stadsbussen rijden op rioolwater

Gas dat wordt geproduceerd met uitwerpselen van inwoners, drijft tweehonderd stadsbussen aan in de Noorse stad Oslo.

wverhaert

Het openbaar vervoer is goed voor de helft van de CO²-uitstoot van Oslo. De stad heeft de ambitie om klimaatneutraal te zijn tegen 2050. De gemeenteraad ging op zoek naar alternatieven voor fossiele brandstoffen, en kwam terecht bij biomethaan als beste oplossing.

Microben

Biomethaan wordt geproduceerd door microben die rioolwater afbreken. Het is perfect bruikbaar in licht bijgestelde motoren. Tot nog toe werd in de verwerkingsinstallaties van het rioolwater de helft van het vrijgekomen gas afgefakkeld. Daarbij kwamen jaarlijks tonnen CO² in de atmosfeer terecht.

Vanaf september wordt het gas opgeslagen en omgevormd voor gebruik in stadsbussen. De bussen zelf hoeven nauwelijks aangepast te worden, afgezien van kleine bijstellingen van de motor en een tank bovenop de bus.

Klimaatneutraal

"We denken een gemiddelde besparing van veertig eurocent per liter te kunnen realiseren", zegt projectleider Ole Jakob Johansen in de Britse krant The Guardian.

Bovendien is biomethaan klimaatneutraal, omdat de CO² die vrijkomt bij de verbranding eerder uit de atmosfeer gehaald is. Voor de omvorming van het gas naar bruikbare brandstof is echter wel energie nodig. Daarom rekent het stadsbestuur nog op een uitstoot van 18 ton CO² per bus per jaar, wat een besparing van 44 ton per bus oplevert.

Als de test succesvol blijkt, wil Oslo alle vierhonderd stadsbussen op biogas doen rijden. Dat zal niet allemaal geproduceerd kunnen worden met biomethaan uit rioolwater. Het stadsbestuur denkt echter aan een mengeling van biomethaan en biogas uit de verbranding van keukenafval van restaurants en gezinnen.

Bron: IPS (JG)