"Verhoging bierprijs is boerenbedrog"

De veel te dure overname van Anheuser-Busch is de werkelijke reden van de aangekondigde prijsstijging van InBev. Dat zegt sp.a-Kamerlid David Geerts.

wverhaert

Brouwerij InBev verhoogt vanaf 15 maart de prijzen van zijn bieren met gemiddeld 3,5 procent. Het bedrijf zegt daartoe genoodzaakt te zijn door de steeds groeiende exploitatiekosten.

Geerts noemt de motivering van de aangekondigde verhoging van de bierprijzen boerenbedrog. "InBev verhoogt zogenaamd de bierprijs om meer te kunnen investeren in marketing. Volgens mij is een betaalbare pint betere reclame dan een TV-spot."

Sinds januari 2003 heeft InBev reeds 8 maal zijn prijzen doen stijgen. De vorige prijsverhogingen werden gemotiveerd door stijgende grondstofprijzen, energiekosten en lonen. Nu motiveert men de prijsstijging om meer reclame te maken en een deel van de stijgende lonen te betalen.

"Horeca gaat naar de kloten"

"De loonkost in de productie van een pintje is verwaarloosbaar en rechtvaardigt geen stijging met 3,5 procent. Volgens mij is de werkelijke reden van deze prijsstijging de veel te dure overname van Anheuser-Busch. Zo moet AB-InBev een bijkomende obligatielening uitschrijven van 3,7 miljard euro om bankschulden terug te betalen. Bovendien is het aandeel van InBev meer dan de helft gezakt."

"Voor AB-InBev heeft een glas bier eigenlijk niets meer te maken met smaak, gezelligheid en amusement maar wel met aandelenkoersen, obligatieleningen en winstmaximalisatie. Geen wonder dat onze horeca naar de kloten dreigt te gaan", besluit Geerts.