Nieuwste haartrend: draag de pruik

Vroeger werden pruiken vooral geassocieerd met kalende oudjes, maar in 2009 is het dé nieuwste haartrend. Iedereen draagt de pruik, en is er gek van. "Pruiken kunnen snel veranderd worden, waardoor vrouwen steeds met de mode kunnen meegaan", vertelt Vicki Ullah, van de 'Wig Boudoir' in Harrods.

mgeysmans

De sterren zijn er al jaren verzot op. Zo zou de Amerikaanse zangeres Beyoncé nooit het huis verlaten zonder een pruik, en ook de actrice Halle Berry is een fervente aanhanger van de synthetische haarlokken. Sinds eind december 2008 lijkt de hype nu ook te zijn overgeslagen bij de consumenten. Harrods' pruikensalon kent zelfs zo'n overrompeling, dat ze een 'expres pruikenbar' hebben geopend, een soort van snelkassa & -winkel voor de pruikenliefhebbers.

"Pruiken zijn aan een plotselinge opmars begonnen. Vrouwen zijn er verzot op omdat ze snel van look kunnen veranderen zonder uren voor de spiegel of in het salon te moeten doorbrengen. Ook de lage kostprijs zorgt voor een enorme boost. Zo betaal je voor extensions al snel drie keer zoveel als voor een pruik, en gaan de haarverleningen gemiddeld maar drie maanden mee, terwijl een pruik wel 6 maanden mooi blijft", aldus Ullah.

Ook de voortdurend veranderende mode speelt een enorme rol in het pruikensucces. "Vrouwen willen direct mee met de nieuwste catwalklooks. Ze willen kunnen variëren: de ene dag door het leven gaan met een bruine bob om de dag erna de femme fatale te spelen op een feestje met je lange roze lokken. Bovendien moet je je nooit zorgen maken over je haar, want de pruik blijft onberispelijk uitzien. Laat het maar regenen, je zal er niets van merken aan de vorm van je pruikenkapsel", besluit Ullah tegen de Daily Telegraph.

Niet te missen