Nieuwe Toyota Avensis zoekt het hogerop - Video

As je een Toyota Avensis koopt, doe je dat met je verstand. Je koopt een Avensis omwille van zijn betrouwbaarheid, binnenruimte en garantiepakket, niet omdat hij je bloed sneller doet stromen. De nieuwe Avensis wil dat imago veranderen. Wij onderzochten of dat ook gelukt is.

ssimons

De Avensis was in 1997 de eerste middenklasse gezinswagen die Toyota exclusief voor Europese klanten ontwikkelde. Ook nu is de derde generatie een overwegend Europees product: getekend in een Franse designstudio, ontwikkeld in het R&D-centrum in Zaventem en geproduceerd in het Britse Burnaston. Gelukkig gebeurde dat allemaal onder Japans toezicht, zodat het niet in het honderd kon lopen.

De Avensis had alles in huis om door Test Aankoop verkozen te worden tot beste koop maar voor de rest had hij evenveel charisma als een zakje instant aardappelpuree. De nieuwe Avensis – verkrijgbaar als sedan en als break – tapt uit een ander vaatje. De nieuwe Avensis heeft design en uitstraling. Vooral de break ziet er knap uit.

De nieuwe Avensis is vijf centimeter langer (in totaal 4,96 meter) en vijf centimeter breder maar even hoog als zijn voorganger. Dat zorgt voor een sportieve uitstraling én voor meer binnenruimte. De koffer is ruim met onder meer een uitschuifbare laadvloer en een aantal verborgen vakken in plaats van een reservewiel. De sedan heeft 509 liter koffer, de break 534 liter.

Hogerop

Voor de ingenieurs was de ontwikkeling van de Avensis een moeilijke evenwichtsoefening. De nieuwe Avensis zoekt het immers hogerop maar ook weer niet te hoog, zodat hij geen klanten wegkaapt van de Lexus IS.

De promotie is vooral aan de binnenkant opvallend. De afwerking is meer dan uitstekend, op een hoogwaardig Duits niveau, en de productiekwaliteit bewijst dat buitenaards leven echt bestaat. In de topmodellen is de middenconsole afgewerkt met een materiaal dat ‘Takesumi’ heet, een soort anthracietkleurige kunststof met bamboestructuur. Jammer dat Japans leder nog steeds niet aanvoelt als leder.

De ergonomie laat niets aan de verwachtingen over. De zithouding is goed maar de stoelen beschikken nog steeds over een krap zitvlak, blijkbaar ontwikkeld voor Japanse achterwerken. Op de middenconsole vinden we mits bijbetaling een navigatiesysteem met aanraakscherm (1.890 euro. Het beeldscherm dient ook voor de achteruitrijcamera.

Motoren

De nieuwe Avensis gebruikt in grote lijnen de motoren van zijn voorganger, die nog werden verbeterd, zodat de ruim 30 kilogram zwaardere Avensis minder verbruikt en dus minder CO2 uitstoot. De dieselmotoren beschikken bovendien allemaal over een roetfilter.

De Avensis is verkrijgbaar met drie dieselmotoren met 2.0 liter (125 pk) en 2.2 liter (150 en 177 pk). De minst krachtige lijkt ons de meest interessante, dankzij een verbruik van minder dan 6 liter op 100 kilometer. De 2.2 liter met 177 pk is er voor de veeleisende bestuurder en heeft standaard een NOx-filter.

Ontspannen rijden is het vooral met de 2.2 liter met 150 pk die verkrijgbaar is met een automaat. Helaas verbruikt de automaat een liter meer dan de handgeschakelde versie. Ook de 1.8 liter benzineversie (147 pk) is er met een automaat, maar daar is dat wel een CVT waarbij 7 versnellingen elektronisch geblokkeerd kunnen worden. Andere benzineversies zijn er met 1.6 liter (132 pk) en 2.0 liter (152 liter).

Zoals elke Toyota krijgt ook de Avensis vijf jaar garantie mee. Maar veel zal u dat niet nodig hebben.

Aandacht voor de veiligheid

De nieuwe Toyota Avensis werd ontwikkeld met veel aandacht voor de passieve en actieve veiligheid. Daarbij hoort om te beginnen een batterij airbags: frontale en zijdelingse airbags, gordijnairbags van voor tot achter en een knie-airbag voor de bestuurder. De nieuwe Avensis heeft bovendien nieuw ontwikkelde actieve hoofdsteunen tegen de zogenoemde whiplash en noodremlichten.

Vooraleer dit arsenaal moet ingrijpen, zijn er nog een heleboel snufjes die moeten voorkomen dat ongevallen gebeuren. Systemen zoals ABS en VSC+, de Toyota-versie van het elektronisch stabiliteitssysteem ESP, behoren uiteraard tot de standaarduitrusting.

De topversie beschikt bovendien over LDW en LKA. Lane Departure Warning is een systeem dat waarschuwt als de auto van zijn rijvak afwijkt. Lane Keep Assist gaat nog verder door zelf in de andere richting te sturen als u zou indommelen en over een witte streep rijdt. ACC: Adaptive Cruise Control houdt een vooraf bepaalde snelheid aan zoals een gewone cruise control, maar hou steeds een veilige afstand ten opzichte van de auto die voor u rijdt.

Bekijk ook deze video.

Guido CLOOSTERMANS

Magazine

Plus

Afwerking en kwaliteit Goed algemeen comfort Uitgebreid garantiepakket Veiligheidsuitrusting

Min

Stoelen met kort zitvlak Verbruik dieselautomaat Veiligheidssnufjes alleen op topversie

Prijzen

Berline 1.6: 21.330 euro Berline 1.8: 24.360 euro Berline 2.0: 31.390 euro Berline 2.0 D-4D: 25.330 euro Berline 2.2 D-4D 150: 28.690 euro Berline 2.2 D-4D 177: 34.180 euro Wagon 1.6: 22.510 euro Wagon 1.8: 25.430 euro Wagon 2.0: 33.180 euro Wagon 2.0 D-4D: 26.300 euro Wagon 2.2 D-4D 150: 29.760 euro Wagon 2.2 D-4D 177: 35.370 euro

Concurrenten

Ford Mondeo: 25.120 euro Citroën C5: 22.950 euro Mazda 6: 22.490 euro Honda Accord: 24.800 euro VW Passat: 23.370 euro

Meer over Autogids