Werkgevers Hasselt willen ruimte om te ondernemen

Hasselt - De Hasseltse werkgevers gaan bezwaren indienen tegen het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan van hun stad. Ze willen dat Hasselt de industriegronden compenseert die de laatste jaren voor andere doeleinden zijn gebruikt. Daarnaast vragen ze 100 hectare extra voor bedrijven.

Het structuurplan van Hasselt is aan zijn openbaar onderzoek toe. Nog tot 31 december kunnen er bezwaren worden ingediend. Die gaan er zeker komen van de werkgeversorganisaties Industriegroep Hasselt, Unizo Hasselt en de Confederatie Bouw. Hasselt heeft volgens hen nog maar 15 hectare bedrijventerreinen beschikbaar. De werkgevers vinden dat de 91 hectare industriegrond die een andere bestemming kregen (voor onder meer de gevangenis, appartementen aan de Kanaalkom, natuurgebied op de Belgacom-site in Runkst), gecompenseerd moeten worden.

Voorzitter Jo Smeets van de Industriegroep Hasselt ziet onder meer ruimte voor stedelijke bedrijventerreinen in de buurt van het huidige KMO-terrein Dorlick (aan de Prins Bisschopssingel). “Aan de andere kant van het spoor is nog ruimte voor 40 hectare, en ook in de richting van de N80 (Sint-Truidersteenweg) achter de wijk Ter Hilst. Langs de autoweg (E313) is er nog 7 of 8 hectare mogelijk, zodat we in totaal dicht bij de verloren 90 hectare komen.”

Uitwijken
In het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan is er ook nog sprake van een verdichting van de bestaande bedrijventerreinen. “Dat zou nog 40 hectare opleveren, maar zo’n operatie kan niet in een paar jaar gebeuren. Dat kan in een volgend structuurplan wel als raming worden opgenomen”, zegt Smeets.

Naast de compensatie voor herbestemde terreinen, vragen de ondernemers nog bijkomend 100 hectare. “Als Hasselt wil groeien naar 100.000 inwoners, moeten die nieuwe inwoners ook kunnen werken in eigen stad”, redeneren de bedrijfsleiders. “Privétewerkstelling moet nog kunnen in Hasselt”, vindt Jo Smeets. “Het kan toch niet dat bedrijven die uitbreiden, allemaal moeten uitwijken naar Zonhoven of Zwartberg? Dat de grote bedrijven in Genk of Diepenbeek terecht moeten, dat beseffen we.”

Landbouw
Volgens Smeets is er in Hasselt nog ruim voldoende landbouwgebied waar een bedrijventerrein kan komen. “44 procent van de oppervlakte van Hasselt is landbouwgebied. Daar zitten veel braakliggende terreinen bij. De 100 hectare die wij vragen, dat is niet eens één procent van de oppervlakte van Hasselt.” Een ander mogelijk nieuw bedrijventerrein is ‘De Groene Delle’, langs het kanaal in Stokrooie. “Daar zou 40 tot 45 hectare kunnen ontwikkeld worden, maar Hasselt is niet geïnteresseerd en laat het dossier over aan De Scheepvaart. Ook in Kuringen is er nog een terrein van 15 hectare mogelijk langs het kanaal.”

In hun bezwaren bij het structuurplan vragen de ondernemers ook duidelijkheid over de Seveso-bedrijven, dat zijn bedrijven die met ontplofbare stoffen werken. “Om te vermijden dat bestaande bedrijven als Bouts, Avia of Esso op termijn weg moeten”, zegt Smeets. Tot slot dringen de Hasseltse werkgevers aan op meer buslijnen en fietspaden naar de bedrijventerreinen.

Guy THUWIS

Immo

Auto's in de kijker

Jobs in de regio