Nieuw Ford Ka is echte auto geworden - Video

Print
Nieuw Ford Ka is echte auto geworden - Video

Nieuw Ford Ka is echte auto geworden - Video

Na twaalf jaar trouwe dienst heeft Ford de Ka bedankt voor bewezen diensten en vervangen door iets nieuw. De nieuwe Ka is niet meer helemaal Ford, maar hij is meer auto geworden en voor het eerst is hij er ook met een diesel.Wij vragen ons af of hij nog even aaibaar is.

Ford hoopt jaarlijks zo’n 100.000 exemplaren van de nieuwe Ka te verkopen. Als je dan ook nog eens alles alleen wil doen, is dat niet rendabel. Vandaar dat Ford op zoek ging naar een partner. Dat is de Fiatgroep geworden. De Ford Ka deelt dan ook het merendeel van de technische componenten met de Fiat 500, die op zijn beurt op het onderstel van de Fiat Panda werd gebouwd. Bovendien wordt hij geproduceerd in een Fiat-fabriek in Polen. Toch is de Ka geen kloon van zijn Italiaanse broertje. Alles wat je kan zien en aanraken, is helemaal Ford.

Gelukkig werd het erfgoed van de Ka niet helemaal overboord gegooid. Het silhouet van het autootje dat maar liefst 1,4 miljoen keer over de toonbank ging, blijft grotendeels behouden. Ook de achterklep herkennen we enigszins. Het trapeziumvormige radiatorrooster en de brede wielkappen zijn dan weer getekend volgens de principes van het kinetic design.

De nieuwe Ka, die ongeveer 30 centimeter korter is dan de Fiesta, groeide niet. Hij is ongeveer even lang als zijn voorganger maar een kleine 10 centimeter hoger, wat een hogere zitpositie oplevert. De koffer is 224 liter groot, wat ruim voldoende is voor uw dagelijkse bagage. Heel vervelend is dat je de koffer alleen kan openen via de afstandsbediening. Er is zelfs geen knop op het dashboard om de koffer vanuit het interieur te ontgrendelen.





Delirium

Ford wilde het interieur duidelijk een jeugdige uitstraling geven. Daar is ontwerpster Ruth Pauli voor verantwoordelijk. Het dashboard is helder en ergonomisch opgebouwd, met een forse middenconsole met daarop een klein en handig pookje. Het driespakige sportstuur ligt goed in de hand maar is niet in de hoogte verstelbaar. De audiobediening op het stuur is evenmin een toonbeeld van handigheid.

Mevrouw Pauli ontwikkelde voor de Ka een aantal leuke kleuren een pittige stofjes. Sommige van die pasteltinten neigen iets te veel naar het delirium maar smaken verschillen nu eenmaal. Ford voorziet de klassieke uitrustingsniveaus Trend en Titanium.

Mevrouw Pauli is is chef design voor kleuren, materialen en afwerking. Dat is een hele boterham op een visitekaartje, dat alvast meer ruimte biedt dan het interieur van de Ka. Zo zitten we net iets te dicht bij de deuren en is het contact met onze copiloot net iets te intiem. De achterbank is voor volwassenen niet meteen een aanrader.





De uitrusting van de nieuwe Ka is behoorlijk, met zelfs in de basisversie ABS, forntale airbags en een hifi-installatie. ESP en zijdelings airbags zijn extra te betalen maar dat is in deze prijsklasse niet uitzonderlijk. Ford maakt zich sterk dat de Ka vier sterren haalt in de Euro NCAP crashtest.

Rijplezier

Ford heeft de technologie van Fiat niet zomaar klakkeloos overgenomen. Zo werd het onderstel gevoelig aangepast. Ford heeft immers een reputatie te verdedigen als het gaat over efficiënt rijgedrag. Het resultaat is een stadswagen die zich vlot om de hoek laat gooien.

Ford leent van de Fiat-groep twee motoren, een 1.2 liter met 69 pk en een 1.3 liter turbodiesel met 75 pk. De Ka is er nu trouwens voor het eerst met een diesel. Beide motoren zijn zuinig en vlot, maar de diesel is iets vlotter en zuiniger. Helaas kost de diesel zo’n 2.000 euro meer dan de benzineversie maar Ford gaat er van uit dat 85 procent van de klanten toch kiest voor de benzineversie. Mensen die vooral korte afstanden afleggen en weinig kilometer maken, zijn immers beter af met een benzinemotor.

Dankzij de vlotte motoren komt de Ka best pittig voor de dag. Toch is het sneu dat Ford, dat via de samenwerking met de PSAgroep beschikt over een uitstekende 1.4 liter diesel, bij Fiat leentjebuur moet spelen, want de 1.3 liter diesel laat zich toch een tikkeltje beter horen en voelen.

Beide motoren stoten minder dan 120 gram CO2 uit. Op korte termijn komt er ook van de Ka een Econetic-versie die naar verluidt minder dan 100 gram CO2 per kilometer zal uitstoten. Een cabrio-versie – StreetKa – is niet voorzien. Een roetfilter is optioneel (550 euro).

De nieuwe Ford Ka staat begin deze maand bij de dealers.

Personaliseren

De Ford Ka wil zich profileren als een hebbedingetje. Voor 1.000 tot 1.200 euro kun je de Ka ook personaliseren met drie pakketten: Tattoo, Digital en Grand Prix. Die pakketten beschikken telkens over een heel eigen uitrusting waarmee je altijd opvallend voor de dag komt.





Plus

* Pittig design
* Ophanging en rijplezier
* Aantrekkelijke prijzen
* Personalisering mogelijk

Min

* Schouderruimte vooraan
* Moeilijk te openen koffer
* Opties op vlak van veiligheid

Prijs

* 1.2i Ambiente: 9.500 euro
* 1.3 TD Ambiente: 11.500 euro
* 1.2i Ambiente: 10.900 euro
* 1.3 TD Titanium: 12.900 euro

Concurrenten

* Fiat 500: 10.750 euro
* Citroën C1 3d: 9.000 euro
* Renault Twingo: 8.550 euro
* Suzuki Swift 3d: 9.999 euro

Bekijk de Ford Ka in actie via YouTube:

Guido CLOOSTERMANS

Bron: Magazine