1.400 klachten over misbruik betaalsms’jes

Print
1.400 klachten over misbruik betaalsms’jes

1.400 klachten over misbruik betaalsms’jes

”De misbruiken met betaalsms’jes hebben lang genoeg geduurd.” Dat zegt minister Vincent Van Quickenborne. Om deze praktijk een halt toe te roepen, lanceert hij een ethische code waardoor de gsm-operatoren zelf de geleden schade moeten vergoeden aan hun klanten.

De misbruiken met betaalsms’jes zijn een oud zeer. Tijdens de eerste tien maanden van dit jaar stroomden er al 1.400 klachten binnen op de Ombudsdienst voor Telecommunicatie van de overheid. Vaak gaat het om misbruiken met ringtones. Je stuurt een ’gratis’ berichtje voor een nieuwe ringtone op je gsm, en je krijgt verschillende sms’jes terug die uiteindelijk toch ettelijke euro’s blijken te kosten.

”Als het misbruik té erg werd, betaalde de gsm-operator de geleden schade terug aan de klant”, zegt minister van Vereenvoudigen Vincent Van Quickenborne (Open Vld). ”Maar omdat hierover geen officiële afspraken bestonden, was deze regeling niet voor iedereen afdwingbaar.” Daarom lanceert de minister nu een ethische code die de consument moet beschermen tegen sms-misbruik.

”De telecomoperatoren moeten op voorhand melden welke firma’s bij hen sms-diensten aanbieden. Zo kan de overheid hen bij eventueel misbruik sneller opsporen. Bovendien moet de operator een klant die geld verliest door deze malafide praktijken, zelf vergoeden. Daarna kan hij uiteraard dat geld terugeisen bij de frauderende firma. Zo neemt de verantwoordelijkheid van de telecomoperatoren bij het misbruik sterk toe.”