Groen licht voor de Hyundai HED-5 "i-Mode"

Print
Groen licht voor de Hyundai HED-5 "i-Mode"

Groen licht voor de Hyundai HED-5 i-Mode

Op de Los Angeles Motor Show toont Hyundai Motor Company de HED-5 “i-Mode”. Op zich niets nieuws want de wagen debuteerde eerder al tijdens het salon van Genève. Maar op de LA Motor Show werd hij voorgesteld met een nieuwe benzinemotor met directe injectie, en tegelijkertijd heeft het management van Hyundai bekend gemaakt dat zowel HED-5 als de GDi-motor groen licht krijgen voor serieproductie.

De cross-over familiewagen met 6 zitplaatsen die in Genève voor het eerst werd getoond, kon op heel wat positieve reactie rekenen van pers en publiek. Opmerkelijk is het Swivel Seat Concept, waarbij de voorste zitjes als een soort schommelstoel van richting veranderen.

Verder beschikt de i-Mode over een vooruitstrevende infotainment systeem en maakt hij gebruik van hoogwaardige maar lichte materialen, die het totaalgewicht van de wagen onder controle houden.

Europese noden

HED-5 staat voor “Hyundai European Design” nummer 5. De compacte monovolumestudie werd specifiek door het Europees designcenter ontworpen met de noden van de Europese markt voor ogen. De i-Mode valt op door zijn krachtig en glooiend lijnenspel en zijn ruim en licht interieur. De ontwerpers hebben al laten weten dat veel designkenmerken en stijlelementen zullen worden overgenomen in de uiteindelijke seriewagen. Als basis zal het nieuwe model het platform van de i30 gebruiken.

Nieuwe benzinemotor

Speciaal voor de Los Angeles Motor Show werd de i-Mode uitgerust met een nieuwe tweeliter direct ingespoten benzinemotor, gekoppeld aan een turbo. In deze configuratie kan de zogenaamde “Theta Turbo GDi” tot 286 pk ontwikkelen. Door de brandstof in kleine hoeveelheden direct in de cilinders te injecteren, kan vooral het verbruik gevoelig verminderd worden. En door het combineren van deze techniek met een turbolader verkrijg je uitzonderlijke prestaties tegenover een matige dorst.

Tot slot draagt ook de CVVT variabele kleppentiming bij tot een beter rendement van de motor. Intussen staat vast dat de 2.0 Theta GDi in verschillende toekomstige modellen van Hyundai zal figureren.

Over de precieze timing van zowel de i-Mode als de Theta 2.0 GDi, is nog geen informatie bekend.