Grote crisis weerhoudt Belg niet bij eindejaarsfeesten

Print
Grote crisis weerhoudt Belg niet bij eindejaarsfeesten

Grote crisis weerhoudt Belg niet bij eindejaarsfeesten

De Belg is van plan om in de komende eindejaarsperiode 4,2 procent minder uit te geven dan vorig jaar, als gevolg van de crisis. Hij bespaart op cadeaus voor vrienden, collega’s en zichzelf. Vrouw en kinderen krijgen evenveel als vroeger en ook als het op eten en drinken aankomt, blijven het geld rollen als vanouds.

Een en ander blijkt uit de jaarlijkse kerstrondvraag van Deloitte. Het studiebureau ondervroeg begin oktober, bij het begin van de kredietcrisis, 18.000 Europeanen. Onder hen meer dan duizend Belgen. Rode draad in het verhaal: van alle volkeren van Europa zijn de Belgen het meest bezorgd.

Bijna driekwart van de Belgen wil minder geld uitgeven tijdens de eindejaarsfeesten. Bijna de helft bespaart op cadeautjes. We besparen vooral op wie minder belangrijk is. De levenspartner en de vrienden krijgen evenveel als vorig jaar. Maar voor de collega’s, vrienden en de kopers zelf blijft de portefeuille op zak. Nederlanders geven in Europa het minst uit aan cadeautjes, voor zichzelf en voor de anderen.

Maar steeds meer Belgen zijn van zins zich rigoureus aan een budget te houden. Vrouwen (52 %) doen dat wel vaker dan mannen (39 %). Meer dan de helft schenkt nu meer aandacht aan promoties en bijna de helft wil nu vooral nuttige cadeaus kopen. Een kwart ziet af van luxegeschenken.

Internet

Net als de andere Europeanen hebben we internet ontdekt als middel om geschenken op de kop te tikken. Helaas maakt het online-shoppen ons niet veel gelukkiger. Voor velen is het shoppen op internet niet veel meer dan een eindeloos zoeken naar de beste aanbieding. Slechts zeven procent gaat uiteindelijk tot de elektronische aankoop over.

Op lekker eten tijdens de feesten wil de Belg niet besparen. Eén op zes wil in de eindejaarsperiode net evenveel lekkers op tafel als de voorgaande jaren. Slechts één op tien geeft aan niet minder topmerken te kopen. “De tijden zijn onzeker en de Belg is pessimistisch”, zegt Koen De Staercke van Deloitte. “Maar kerst en oudjaar zijn heilig voor de Belg. Hij wil besparen, maar niet te veel op kerstgeschenken en al helemaal niet op de kerstdiners. Het jaareinde is en blijft een feest.”

Sint

Een gemiddeld gezin geeft in de aanloop naar Sinterklaas 110 euro uit aan speelgoed voor de eigen kinderen en 70 euro voor andere kinderen van de familie. In de helft van de gezinnen beslissen de kids zelf welk cadeau de Sint meebrengt. De omzet van de Sinterklaas-geschenken neemt dit jaar toe met één procent.

Gunter WILLEKENS