“Dubbel spoor levert geen tijdwinst op”

Sint-Truiden - “Een vliegende kruising in Sint-Truiden levert nul komma nul minuten tijdwinst op voor de treinreizigers op de lijn Hasselt-Landen. Ook een dubbel spoor is alleen maar zinvol om meer treinen te laten rijden.” Dat zegt Roland Meyers (ACOD-Spoor) in een reactie op de voorstellen van CD&V Limburg.

De spoorvakbond heeft eens berekend wat het voorstel van volksvertegenwoordigers Johan Sauwens en Veerle Heeren aan tijdwinst zou opleveren. Zij willen een tweede spoor tussen Alken en Landen en zolang dat er niet is, vragen ze een verlenging van de sporen ter hoogte van het station van Sint-Truiden, een zogenaamde ‘vliegende kruising’.
“Dat de mensen daardoor 7 minuten vroeger in Brussel zouden zijn, is een fabeltje”, stelt Roland Meyers. “Je kunt met zo’n vliegende kruising hooguit tegen 40 km/u opschuiven richting Hasselt of Landen. Vliegen gaat toch iets sneller, niet? Het enige voordeel is dat men vertragingen kan beperken.”

Nog volgens Meyers kan zelfs een dubbel spoor tussen Landen en Sint-Truiden de reistijd geen 7 minuten verkorten. “Er is maar één manier om sneller in Brussel te geraken, dat is de snelheid opdrijven van 120 naar 160 km/u. Dat levert hooguit 2 minuten tijdwinst op, omdat de trein nog altijd moet stoppen in Alken en Sint-Truiden. 7 minuten tijdwinst kan alleen zonder tussenstop in Alken of Sint-Truiden. CD&V draait de mensen een rad voor de ogen”, besluit Meyers.

GuT

Immo

Auto's in de kijker

Jobs in de regio