Truckers zaten als ratten in de val in brandende Kanaaltunnel

Er is vanaf zaterdagmorgen weer beperkt verkeer door de kanaaltunnel. De getuigen die in de tunnel zaten tijdens de brand, hebben de dood in de ogen gezien.

ghouben

De brandweer heeft ruim zestien uur nodig gehad om de brand in de Kanaaltunnel onder controle te krijgen.

Verhitte remmen

De oorzaak van de bijna-ramp was zogoed als zeker een oververhit remsysteem van een van de vrachtwagens. De tempertuur in de tunnel steeg tot 1.000 graden, zodat alles wat van kunststof was, gesmolten is.

Als ratten in de val

De Vlaamse trucker Kevin Lonneville merkte donderdag als eerste de brand op en sloeg alarm. “De treinbestuurder was duidelijk in paniek en opende de verkeerde deuren, zodat wij als ratten in een val zaten. Een Franse collega slaagde er uiteindelijk in een raam te verbrijzelen met een veiligheidshamer zodat we konden vluchten. Anders waren er doden gevallen, zeker weten.”

Ook vrachtwagenchauffeur Carlo Vonckx zat in de brandende treinwagons. “We zijn aan een drama ontsnapt. We kregen maskers met perslucht. Dat was goed voor twee minuten. Daarna werd de hitte ondraaglijk. Gelukkig konden we ontkomen via de veiligheidstunnel. Verschillende collega’s raakten gewond. Een Vlaming verbrandde zijn handen, anderen liepen kneuzingen op of snijwonden. Het is een wonder dat hier geen doden vielen”, zegt Vonckx.

Zes ritten per dag

Vanaf 7 uur zaterdagmorgen is het verkeer door de Kanaaltunnel hervat, weliswaar met een beperkte dienstregeling. Het verkeer rijdt door één tunnel. Er rijden zes treinen zaterdag en ook zondag is de dienstregeling beperkt. Reizigers wordt aangeraden op het oorspronkelijk voorziene vertrekuur aanwezig te zijn. De wachttijden en de reistijd zullen wel langer zijn dan normaal.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer