Test-Aankoop wil wet op bankreclame voor kinderen

De consumentenorganisaties Test-Aankoop en Oivo willen dat er een duidelijke wet komt inzake bankreclame voor kinderen. Aanleiding is een reclamecampagne van Fortis die alle minderjarigen aanspoort een herlaadkaart voor zakgeld aan te schaffen.

pirombouts

Op de website My pocket money probeert Fortis een herlaadkaart aan kinderen te slijten. Volgens Test-Aankoop en het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties wordt daarmee de gedragscode voor bankreclame naar jongeren met de voeten getreden. Deze gedragscode is een ethisch charter waarmee de banken een onderling akkoord over bereikten.

Maatregelen

Fortis is niet de enige bank die losjes omspringt met de gedragscode. "ING en Delta Lloyd omzeilden de regels nog door zich te richten tot de ouders. Fortis vindt zelfs dat niet nodig en gaat dus over de schreef", aldus Bram de Saedeleer, de woordvoerder van Oivo.

Daarom moet de overheid maatregelen treffen. "Wij stellen keer op keer inbreuken vast op de gedragscode, waardoor we er moeilijk nog het nut van inzien. Er moet een wet komen die reclame naar kinderen toe omkadert", aldus Test-Aankoop en Oivo.

Onterecht

Fortis vindt de beschuldigingen onterecht en is het er niet mee eens dat de promotiecampagne indruist tegen de gedragscode. "Het is absoluut geen agressieve campagne, de toon is informatief en correct. De kaart leert jongeren verstandig met geld omgaan. Bovendien gaat het om een website en niet om een direct mailing", aldus woordvoerster Hilde Junius.

Test-Aankoop houdt echter voet bij stuk. "Dit is onverantwoord bankieren", stelt woordvoerder Ivo Mechels. Hij weet dat banken al enkele jaren proberen om jong cliënteel commercieel aan zich te binden, wetende dat Belgische consumenten niet snel van bank veranderen.