Kraanschip op kanalen in Vlaanderen

Lanaken - Als alles goed gaat, vaart er binnen een paar jaar wellicht ook een kraancontainerschip op de Vlaamse binnenwateren. Dat is gisteren door de initiatiefnemers van ‘Kraanschip Vlaanderen’ in Lanaken bekend-
gemaakt. Het lijkt wel het ei van Columbus.

Kraanschepen voor containertransport zijn niet nieuw, ze bestaan al in de zeevaart. Maar voor het vervoer van containers via de binnenvaart is het een primeur voor ons land. De initiatiefnemers voor dit project zijn de beheerder van de Vlaamse waterwegen De Scheepvaart en Waterwegen & Zeekanaal, en de Nederlandse scheepsbouwer Mercurius Scheepvaart. Het Vlaams Instituut voor de Logistiek werd onder de arm genomen voor de kwaliteitsbewaking. De haalbaarheidsstudie is van de hand van Buck Consultants International.

Het grote voordeel van een dergelijk zelfladend en -lossend binnenvaartschip, is dat de watergebonden bedrijven niet hoeven te investeren in dure los- en laadapparatuur voor containers.
Demonstratie
De mosterd voor het Vlaamse containerkraanschip werd gehaald in Nederland, waar Mercurius Scheepvaart tegen volgend jaar een tweede exemplaar in gebruik neemt. Het bestaande schip - de Mercurius Amsterdam - was gisteren in Lanaken om er zijn kunnen te demonstreren. Er werden containers op vrachtwagens van Kusters Transport geladen.

Kosten

De nog jonge praktijk in Nederland leert al dat er heel wat voordelen verbonden zijn aan zo’n containerkraanschip. Het is een betrouwbare en goedkopere oplossing, het zorgt voor heel wat minder vrachtverkeer op de al verstopte wegen en het zorgt voor minder CO2-uitstoot.
Het marktonderzoek van Buck Consultants toont aan dat ook in Vlaanderen een dergelijk schip rendabel kan zijn. Daarbij is uitgegaan van een schip van 1.350 ton, dat 72 containers (van 20 voet) kan herbergen. Dat zou 17 containers per uur kunnen laden of lossen.

“Het schip kan ingezet worden op ruim de helft van de Vlaamse waterwegen”, zegt Karel Vanroye van Buck Consultants. “Bovendien, hoe meer de energieprijzen stijgen, hoe competitiever een kraanschip wordt.” De bedrijven moeten wel hun interne logistiek aanpassen aan een dergelijk containertransport. “Ze zullen dat enkel doen als de kostprijs van het transport per kraanschip kan wedijveren met de kost van wegtransport”, aldus nog Vanroye. Volgens Robert-Jan Zimmerman van Mercurius Scheepvaart is er voor Vlaanderen wel een compleet nieuw technisch concept nodig.

De partners van ‘Kraanschip Vlaanderen’ gaan nu een business-
plan opstellen. Als de (maatschappelijke) kosten-batenanalyse positief is, wordt bekeken hoe het kraanschip concreet in de Vlaamse markt wordt gezet.
Dominiek CLAES


Immo

Auto's in de kijker

Jobs in de regio