Digitale televisie ontwikkelt eigen kijkcijfersysteem

Print
Digitale televisie ontwikkelt eigen kijkcijfersysteem

Digitale televisie ontwikkelt eigen kijkcijfersysteem

Digitale televisiedistributeurs Telenet IDTV en Belgacom TV werken (samen) aan een eigen meetsysteem voor de kijkcijfers. Een publieke startdatum is nog niet bekend, evenmin of er wordt samengewerkt met het CIM.

Het is een logische stap in de evolutie van digitale televisie. Inmiddels tellen de verschillende distributeurs bijna één miljoen klanten. Stel dat hun gezamenlijk kijkgedrag gemeten zou kunnen worden, dan zou je exactere cijfers bekomen dan de steekproef die het CIM (Centrum voor Informatie over de Media) voert bij een duizendtal televisiekijkers.

Het is technisch overigens perfect mogelijk, want wie een digitale settopbox in huis heeft, ontvangt niet alleen een signaal van de aanbieder, maar stuurt er ook een terug naar de centrale.

Prime

Telenet-CEO Duco Sickinghe presenteerde een goede week geleden op een seminarie enkele slides van interne metingen bij een deel van de klanten van betaalkanaal Prime. En zelfs al betreft het geen soortgelijke steekproef, toch komen de cijfers daarop akelig perfect overeen met die van het CIM: vtm en Eén zijn met lengte marktleider en nadien volgen de zogeheten kleintjes. Hiermee wordt tevens bevestigd dat ruim 75% van de Vlamingen op binnenlandse kanalen afstemt.

”De vraag voor een digitaal kijkcijfersysteem komt er vanuit de omroepen én de adverteerders”, licht Anouk Mertens van Prime toe. “We weten niet wanneer het wordt geïntroduceerd, want ook Belgacom en het CIM zelf zijn betrokken partijen. Maar als het er komt, kunnen we ook de kleinere omroepen met juistere cijfers bedienen."