Het badpak is weer helemaal terug

Grote kans dat u aan Baywatch denkt, of aan corpulente dames in foute kleuren - het badpak is terug. “Het is in om je op te kleden om naar het strand te gaan, met juwelen, een sarong en een grote zonnebril”, zegt kenner Lien Degol. Zelfs de tijgerprint kan.

wverhaert

De meisjes van de jaren 20 zijn degenen die de strandoutfit het adjectief sexy hebben gegeven. Wat hun moeders altijd hebben verhuld, lieten zij zien. In de jaren 30 is het zonnebaden ‘in’ geworden - de Amerikaanse badmodemakers maakten hun uitsnijdingen almaar dieper.

De vrouw van de jaren 50 toonde wat ze had, maar ook niet té veel. In 1946 is de bikini uitgevonden, maar die kon aanvankelijk zeker niet tegen het badpak op. Grace Kelly en Romy Schneider droegen dan ook het liefst een badpak, geraffineerd en stijlvol. Heel wat anders dan de ‘uitvinding’ uit 1964: de monokini.

Vanaf de jaren 70 en 80 zag je almaar meer bikini’s, die een tijdje zelfs de badpakken helemaal verdrongen hebben. Tot nu, want het badpak is absoluut terug. Grote merken als Gucci, Dolce&Gabbana en Versace hadden het allemaal in zomercollectie.

Hoe dat allemaal zo gekomen is? Styliste Lien Degol weet dat. “Het badpak past volledig in de trend van ‘bedekt sexy zijn’."

Tips

Wat kunnen we doen om er trendy bij te lopen? Degol: “Met een badpak kun je niet veel mis doen. Zelfs een ooit zo foute tijgerprint is leuk, gecombineerd met gouden juwelen. Een tip: koop die in plastic, want metaal wordt warm in de zon. Je kunt ook een badpak kiezen in ‘James Bond-stijl’, met een smal middenstuk tussen bovenkant en slip. Erg glamoureus. Badpakken sier je extra op met veel juwelen, een pareo of een sarong en een grote zonnebril. Beetje jaren 70-stijl. Op de Italiaanse stranden zie je dat allang.”