Kan consument zijn geld terugvragen van winkelier?

Een lezer bedacht zich, na aankoop van een grasmaaier, en bracht het toestel ongebruikt terug naar de winkel. Op zijn vraag zijn geld terug te krijgen, kreeg hij enkel een waardebon voor hetzelfde bedrag. “Maar ik was niet van plan daar meteen weer een aankoop te doen. Heb ik niet recht op teruggave van mijn geld?”

wverhaert

Neen. “Als de koop gesloten is, heeft men geen ‘bedenktijd’ meer”, zegt Ivo Mechels van Test-Aankoop. “Dat kan enkel bij ‘verkoop op afstand’ (via internet, postorder...), waarbij men binnen de 7 werkdagen het gekochte product mag terugsturen en zijn geld terugkrijgt. De verkoper mag zelfs geen voorschot vragen."

Geste

"Bij een verkoop in een winkel word je als consument verondersteld kennis genomen te hebben van het product: je weet wat je koopt. Dus als de winkel in zo’n situatie iets terugneemt, doet die al een geste: de winkel is daar niet toe verplicht, maar doet dat toch uit klantvriendelijkheid.”

Kasticket

Waarom geeft de ene winkel een bon en de andere wél het bedrag cash terug? “Dat is de vrije keuze van de winkel. Let daarbij ook op informatie op het kasticket, waarop vaak staat dat omruilen of inleveren nog binnen een bepaalde termijn kan.”

Garantie

Dit alles heeft niets met garantie te maken. Bij een gebrek geldt altijd een wettelijke garantie van 2 jaar. “In feite slechts 6 maanden, omdat dan het ‘vermoeden van gebrek bij aankoop’ vervalt.”