Zo banaal is de graal

Tongeren - Is het de beker waaruit werd gedronken tijdens het laatste avondmaal? Of was het de kelk waarin het bloed van Jezus aan het kruis werd opgevangen? Volgens de studenten van de Genkse Media & Design Academie zou de legendarische graal wel eens heel wat banaler kunnen zijn. Een internetzoekrobot bijvoorbeeld, of een dolgedraaid verkeersbord.

De mythe van de graal gaat al eeuwen mee. Koning Arthur zocht ernaar, de ridders van Monty Python en Indiana Jones deden die queeste nog eens over en ook in ‘De Da Vinci Code’ duikt de graal op. In het populaire boek van Dan Brown staat de graal voor een reeks documenten die bewijst dat Jezus en Maria Magdalena een kind hadden en dat er nog afstammelingen van het godenkind rondlopen op aarde. Andere theorieën zien de graal als de speerpunt waarmee Christus werd doorboord of een andere relikwie. Vaak worden aan de graal begerenswaardige eigenschappen toegeschreven als onsterfelijkheid, onoverwinnelijkheid of het vermogen om te communiceren met God.

Winkelwagentje
Twintig studenten van de Media & Design Academie keerden het graal-thema binnenstebuiten voor een tentoonstelling in cultuurcentrum De Velinx in Tongeren.
De 24-jarige Frederiek Polo, derde jaar grafisch ontwerp, sjorde een gammel winkelwagentje. “Ik heb me afgevraagd wat onze graal is”, zegt Polo. “Wel, ik denk dat we voortdurend op zoek zijn naar koopjes. Al sinds de oertijd, vandaar het gesjorde hout. Toen jaagde de mens en zocht hij dingen in de natuur, nu doet hij inkopen. Maar het blijft een eeuwige zoektocht.”

Productdesigner Giovanni Miesen (25) stak de openingspagina van internetzoekmachine Google in een barokke witte lijst, maar ‘Google’ verving hij door ‘Graal’. “Toen we ideeën opdeden voor dit project zei iedereen: ‘Waarom kijk je niet eens op Google?’”, lacht Miesen. “Google stelt eigenlijk niks voor, maar toch is die zoekmachine voor veel mensen zo belangrijk dat ze heel gefrustreerd zouden raken als ze zou verdwijnen.” De vergelijking ligt voor de hand. Het verschil is dat Google pretendeert de snelste weg naar het resultaat te zijn, terwijl een queeste naar de graal meestal in goede bedoelingen blijft steken.

Eeuwige jeugd
Wat ook blijkt uit het werk van Natalie Vanheers (21), een gebodsbord voor verplichte richting dat ronddraait op een motortje. “Ik heb de graal opgevat als bijgeloof”, zegt ze. “Het is een zoektocht naar dingen die er niet zijn, zoals eeuwige jeugd of eeuwige schoonheid. Bijgeloof kan een wegwijzer zijn, maar als je blindelings gelooft, denk je zelf niet meer na. Met een wegwijzer die ronddraait, word je verplicht om na te denken over de weg die je wil volgen.”
Verbeten speurwerk ten spijt, draait de zoektocht naar de graal meestal uit op een zoektocht naar jezelf, weet student productdesign Jeroen Bernaers (21). Met een fotocollage reconstrueerde hij Da Vinci’s fresco ‘Het laatste avondmaal’, met zichzelf in de rol van zowel Jezus als de twaalf apostelen. “Het is een zelfportret”, zegt Bernaers. “In elk personage toon ik een ander aspect van mezelf. Nu eens met mijn synthesizer, een andere keer met de computerspelletjes die ik graag speel.”
Zoeken naar de graal kan in De Velinx nog tot 13 juni.

Joos MEESTERS

‘De Graal’, van 13 mei tot 13 juni in De Velinx in Tongeren. Info: www.develinx.be of 012/39 38 00.

Immo

Auto's in de kijker

Jobs in de regio