Zieltogende krant Het Volk verdwijnt van dagbladmarkt

Print
Zieltogende krant Het Volk verdwijnt van dagbladmarkt

Zieltogende krant Het Volk verdwijnt van dagbladmarkt

De krant Het Volk verdwijnt definitief van de markt en wordt vanaf 10 mei opgeslokt door Het Nieuwsblad. Dat maakte uitgeverij Corelio bekend. Via die strategie wil de uitgeverij van Het Nieuwsblad een nog belangrijkere speler op de markt maken.

Corelio wil het eerder over een fusie hebben die onder de vlag van Het Nieuwsblad zal varen. De toenmalige VUM nam in 1994 de nv Het Volk over en sindsdien werd de krant steeds meer een doorslag van Het Nieuwsblad. Beide kranten werden al jaren gemaakt door één redactie en geleid door dezelfde hoofdredacteur. Op de voorpagina na waren er nog nauwelijks inhoudelijke of vormelijke verschillen tussen beide dagbladen.

Sinds februari prijkte het logo van Het Nieuwsblad aan de kop van Het Volk waarmee de lezers al op de nakende fusie werden voorbereid. Vanaf 10 mei worden de rollen omgedraaid en wordt Het Volk de subtitel aan de kop van Het Nieuwsblad en De Gentenaar.

De éénmerkstrategie lijkt Corelio heel wat voordelen te bieden. De druk, logistiek en interne middelen, zoals redactie en de promotie, kunnen nu worden samen gevoegd. De groep hoopt zo ook de verkoopscijfers van Het Nieuwsblad op te krikken om zo een grotere concurrent te worden van marktleider Het Laatste Nieuws.

De wortels van Het Volk gaan terug tot 1890 toen katholieke politici uit Gent besloten om een dagblad op te richten als tegengewicht voor de succesvolle socialistische Vooruit. De laatste tientallen jaren gingen de lezerscijfers van de zieltogende krant er echter stelselmatig op achteruit.