Nationale Loterij blijft wielrennen trouw

De Nationale Loterij blijft investeren in het Belgische wielrennen. Dat verklaarde gedelegeerd bestuurder Ivan Pittevils vrijdag op een persconferentie in Brussel. De Loterij vraagt aan ProTour-team Silence-Lotto wel om een analyse te maken over de voor -en nadelen van de ProTour.

Belga

"Ons sterkste merk, Lotto, is al 24 jaar aanwezig in het wielerpeloton en heeft daar een uitstekende reputatie opgebouwd", stelde gedelegeerd bestuurder Ivan Pittevils. "Als populaire volkssport is wielrennen dan ook de ideale sport om de nabijheid tussen Lotto en zijn klanten te benadrukken", stelde hij.

De Nationale Loterij investeert netto jaarlijks 4,6 miljoen euro in de wielersport. Daarvan gaat er 2,7 miljoen naar het ProTour-team Silence-Lotto. De rest gaat naar de andere teams in de grootschalige structuur, het Lotto Cycling Project (waar Silence-Lotto aan de top van de piramide staat): de continentale satelietteams Davitamon-Win for Life-Jong Vlaanderen, Lotto-CFCF-Jeune Wallonie en Bodysol-Euromillions PCW, de jongerenprojecten CT Menen Cycling en VC Ardennes (voor junioren en nieuwelingen) en de brede instroom (wielerscholen, jongerenwerking) en dieptewerking (steun aan organisaties van wedstrijden,...).

Succesvolle combinatie

"Lotto en het wielrennen is een succesvolle combinatie, en we willen daarom ook streven naar een lang partnership", stelde marketingdirecteur Marc Frederix. Over de duur van het engagement van de Nationale Loterij zijn nog gesprekken aan de gang. "Over de profploeg Silence-Lotto spreken we over een nieuw engagement voor drie jaar (2009-2011)", verduidelijkte Frederix. Eerder besliste het farmaceutisch bedrijf Omega Pharma, medesponsor het ProTour-team, al om tot en met 2011 wielersponsor te blijven. "Wat de rest van de piramide betreft, wil de Nationale Loterij voor langere termijn financiële steun blijven leveren. Daar worden gesprekken gevoerd over een engagement van zes jaar", aldus Frederix.

"Wat we wel aan de ploeg vragen, is om een onderzoek te doen naar de meerwaarde van de ProTour", verklaarde marketingdirecteur Marc Frederix. "Moet een Belgische sponsor financieel bijdragen aan de ontwikkeling van het wielrennen in het buitenland? Wat is de meerwaarde van een ProTour-licentie. De mondialisering van de ProTour (die bijvoorbeeld met de Tour down Under nu ook Australië aandoet, red.) zal de kosten fors doen stijgen", aldus Frederix.

De ploegvoorstelling van ProTour-team Silence-Lotto vindt plaats op 11 februari in Hasselt.