Haven van Gent verwelkomt eerste containerterminal

"De komst van de eerste containerterminal in de haven van Gent is een feit." Dat is vernomen van schepen van Haven, Sas Van Rouveroij (Open Vld). Ghent Container Terminal wordt in een eerste fase op 7,7 hectare op de zuidzijde van het Kluizendok aangelegd en is operationeel vanaf oktober dit jaar. Aan het project hangt een kostenplaatje van 6,1 miljoen euro.

Belga

De Ghent Container Terminal komt er door de samenwerking tussen de Vlaamse stouwer en logistieke groep Manuport, die actief is in de havens van Antwerpen en Gent, en de Finse containerrederij- en terminalholding Container Finance Ltd, waarbij elk bedrijf de helft van het project financiert. De concessie loopt over een termijn van dertig jaar.

De nieuwe containerterminal is gelegen op de zuidzijde van het Kluizendok en beslaat een oppervlakte van 16 hectare, die in twee fasen wordt ontwikkeld. Fase 1 bestaat uit de ontsluiting van 7,7 hectare met mobiele kranen. Fase 2 is nog niet concreet vastgelegd, maar het betreft 8,2 hectare die in het dok ligt.

Klanten van de containerterminal zijn niet enkel de twee bedrijven Manuport en Container Finance, maar ook andere rederijen. De investeringen voor de eerste fase bedragen 6,1 miljoen euro. De nieuwe containerterminal schept werkgelegenheid voor een twintigtal personen.

"Voor bedrijven wordt er zo ook een nieuwe mogelijkheid geschapen om zich in het Kluizendok te vestigen", vertelde Eugeen Van Craeyvelt van Port of Ghents. In de eerste vijf jaar wil de containerterminal een volume van 150.000 TEU (Twenty feet Equivalent Unit) verzetten en na 10 jaar dit opdrijven tot 300.000 TEU. "Ons doel is niet om miljoenen containers te verzetten, maar we streven hoofdzakelijk naar het verzetten van kwaliteitsvolumes", rondde de schepen af.