Opvallende posters in Waterschei

Print
Opvallende posters in Waterschei

Opvallende posters in Waterschei

Genk - Voor de derde maal op rij worden de inwoners van de wijk Waterschei geprikkeld met een opmerkelijke en ook ophefmakende postercampagne. Die moet dienen om hen te overtuigen Nederlands te leren en te spreken. Zoals de foto van de jongen die in een schoolgang staat met een natte broek met als titel ‘Sprak ik maar Nederlands’. “We hebben gemerkt dat dit soort campagnes erg aanslaat”, zegt wijkmanager Luc Dirkx.
BR>
“We vinden het superbelangrijk dat iedereen Nederlands kent. Met deze misschien wel wat harde campagne willen de mensen prikkelen. We willen gezinnen overtuigen dat minstens één van de ouders Nederlands spreekt met de kinderen. Het is niet de bedoeling dat ze hun eigen taal gaan verloochenen, want dat zou een verlies aan cultuur zijn. Maar het kennen van het Nederlands is, om hier een gezond leven te kunnen uitbouwen, van onschatbare waarde.”

De fotoposters van elk zes vierkante meter zijn verspreid over de wijk en moeten de inwoners er toe aanzetten meer Nederlands te spreken. De ene met een zachte boodschap, de andere met een iets hardere.

De reacties vallen nog goed mee, aldus Peter Vanderperre van de kinderwerking. “Dat de campagne tot discussie gaat leiden, daarvan zijn we overtuigd. Maar dat is ook de bedoeling.”

De posters kwamen er na gesprekken met alle betrokkenen. Zo vertelde een juf: “Als een kleuter die geen Nederlands kent naar het toilet moet maar dat niet kan vertellen is dat zowel voor de kleuter als voor de anderen niet leuk.” De poster met de jongen met de natte broek staat hiervoor symbool. De campagne loopt drie maanden. De zeven posters verhuizen regelmatig van plek zodat iedereen in de wijk met elke foto geconfronteerd wordt.

Immo

Auto's in de kijker

Jobs in de regio