Studio 100 schrijft geschiedenis met '14-18'

Print

Studio 100 schrijft geschiedenis met '14-18'

Na drie jaar intensief werken beleefde het historische Studio 100-spektakel '14-18' zondagavond zijn langverwachte en zinderende wereldpremière, in aanwezigheid van tientallen enthousiaste BV's.

Vlaanderen staat op musicalvlak voortaan op de wereldkaart, dankzij het pakkende Groote Oorlog-epos dat verbluft met een bijna onmogelijk geacht technisch huzarenstukje.

Zowat alle aanwezigen komen superlatieven tekort om de voorstelling te beschrijven. Wat Gert Verhulst en Hans Bourlon dit keer uit hun droomfabriek toveren om de verwoestende oorlogsmachine tot leven te brengen, is dan ook ongezien. Er is een speelvlak van twee voetbalvelden groot, zodat de hoofdrolspelers achter de schermen op steps van de ene scène naar de andere kostuumwissel spurten.

"Eerst zag ik die jonge gasten steppen maar ik ben al iets ouder, het leek niets voor mij. Maar na twee weken was ik blij dat ik ook een step kon aanschaffen. De afstanden zijn anders niet te doen", verklapte Peter Van De Velde ons.

Onderweg moeten de acteurs uitkijken voor zo'n honderd figuranten, auto's, paarden en rijdende decorstukken. Die laatste, waaronder tot elf meter hoge huizen, zijn laser gestuurd en werken tot op vijf millimeter nauwkeurig.

De tribune rijdt over een afstand van 150 meter de verschillende scènes in en uit, zodat de toeschouwer alles optimaal kan beleven. Het is de eerste keer dat een theatermaker zoiets realiseert.

In de tribune zijn 53 000 onderdelen verwerkt, waaronder honderd ton staal en duizend houten platen. Om dat alles klaar te stomen, waren 75 trailers nodig om alles aan te voeren en werd een ploeg. van 120 man ingezet om alles op te bouwen. Een theaterspektakel van deze omvang was nog nergens ter wereld te zien.

Zowat tweehonderd BV's stonden zondag bij de première te drummen en vrijdag zijn koning Filip en koningin Mathilde erbij: iédereen wil het geschiedenis schrijvende 14-18 beleven. "Ik noem het 'du jamais vu' want dit is internationaal zo uitzonderlijk, dat je het in een wereldtaal moet zeggen", reageerde Koen Crucke na afloop van de première.

14-18, al zeker tot de zomer in de Nekkerhal in Mechelen.
www.14-18.nu

Guy Van Vliet

Foto Luk Monsaert