"Chassisnummer moet 7mm hoog zijn"

Print
"Chassisnummer moet 7mm hoog zijn"

Chassisnummer moet 7mm hoog zijn

Giel Timmermans (25) is een liefhebber van oldtimers, vooral als ze goed klinken. Zoals de Chevrolet HHR, een Amerikaan met een V8 in het vooronder. Vorig jaar kon de Hasselaar een exemplaar aan de haak slaan. De wagen, van een zogeheten ‘kleine serie’ bleek over een ‘te klein’ chassisnummer te beschikken. Meer dan een jaar lang reed Giel van de ene keuring naar de andere.

Het straffe is dat de wagen wél was gekeurd en goedgekeurd toen Giel hem kocht. Maar toen Giel zich zelf voor het eerst aanbood bij de keuring, viel de controle meteen over het chassisnummer. “Het letterkorps was te klein”, zegt Giel. “Ik viel achterover: bij de keuring door de vorige eigenaar was er immers niemand over gevallen. Volgens General Motors ging het bovendien om een wagen van een zogeheten ‘kleine serie’. Dat wil zeggen: het is een wagen waar weinig exemplaren van zijn gebouwd, zodat er uitzonderingen worden toegestaan.”

“Alleen, de autokeuring houdt voet bij stuk en eist een nieuw chassisnummer." Omdat alle partijen bij hun standpunt blijven, was er maar één oplossing: om de drie maanden naar de keuring rijden, mijn auto voor dat nummer laten afkeuren en betalen. “Wij kunnen er ook niet aan doen”, aldus het Bureau voor Technische Controle. “Brussel heeft ons gezegd dat die cijfertjes minstens zeven millimeter hoog moeten zijn, ook voor een kleine serie. Maar er is een oplossing: het nummer in een groter korps herslaan. Dat mag door het merk, of door iemand die door het merk is aangesteld.

“Wij zijn tot dezelfde conclusie gekomen. We bezorgen LHC-cars in Genk vandaag nog een attest. De kosten voor het attest en het herinslaan van het nummer nemen we ten onzen laste", aldus General Motors.

GW
Foto SM