Ode aan het decolleté

Print

Ode aan het decolleté

Lap. Ik had gezworen me niet te bezondigen aan populaire titels, maar eerlijk gezegd, dit was gewoon de beste titel die ik had kunnen verzinnen om mijn punt te maken: vorm is belangrijker dan inhoud.

Vooraleer je me verwijt oppervlakkig of seksistisch te zijn, dit is geen ode aan de 'domme blondjes'. Integendeel. Het gaat me om de 'grijze mussen' onder de organisaties en bedrijven die er - in tegenstelling tot mooie decolletés - niet in slagen mijn zinnen te prikkelen.

Laatst was ik op een druk bijgewoonde conferentie, waar een professor van Cambridge University een hoogst boeiend onderwerp bracht. Of beter gezegd: wou brengen. De man, ontegensprekelijk intelligent, slaagde er niet in om het publiek te boeien. De inhoud leek nochtans interessant, maar er was vorm noch structuur te bespeuren. Toevallig geraakte ik tijdens de pauze hierover aan de praat met actrice An Nelissen. In de gekende stijl sloeg ze meteen de nagel op de kop. "Présence ... da ies 't probleem! Ma da kunde goe leren, zunne." Over decolletés hebben we het (net) niet gehad, maar wel over de kracht van woord, vorm en beeld.

Het gesprek inspireerde me om dit onderwerp nog verder open te trekken. Wat ben je met inhoud als je het niet kan vormgeven zodat het anderen opvalt, nieuwsgierig maakt en zin krijgt in … meer.

En toch slaan zoveel mensen en bedrijven met de pet naar details die het verschil kunnen maken. "Het hoeft niet perfect te zijn, zolang het maar werkt." Niet dus. Of je het nu wil of niet, onze hersenen zijn geprogrammeerd om absolute schoonheid, symmetrie en structuur meer aandacht te geven. Ik bespaar je de Gestalt theoriën uit de pyschologie om mijn punt te maken. Bedenk zelf even waarom sommige dingen je sneller in het oog springen dan anderen. Waarom die ene presentatie beter is bijgebleven. Waarom dat ene product je meer aantrekt dan het andere.

Het inhoudelijke vorm geven is pas gelukt als alles mooi in elkaar lijkt te vallen in plaats van een samenraapsel van losse elementen. Het ene trekt aandacht, schept rust en stelt de zinnen open, het andere maakt je onverschillig en blind voor wat interessant had kunnen zijn.

Of het nu gaat om een powerpoint, de verpakking van je product of je eigen presence … bekijk het eens met nieuwe ogen, ogen die nog overtuigd moet worden van je Grote Gelijk. In een succesvolle organisatie is immers geen detail te klein om aan de aandacht te ontsnappen. Onthou dat wat aantrekkelijk is, de aandacht krijgt die het - hopelijk - verdient. Met een spreekwoordelijke decolleté heb je dus een stapje voor. Hoog tijd voor wat plastische ingrepen … Bel jij Jef Hoeyberghs of zal ik het voor je doen?

Vanzelfsprekend,
Nick Decrock.

Reageer op Twitter: @ndecrock