Mieke Van Hecke boos over uitval van Oosterlinck naar leraren

Print
Mieke Van Hecke boos over uitval van Oosterlinck naar leraren

Mieke Van Hecke boos over uitval van Oosterlinck naar leraren

"Ik ga niet mee in de stigmatisering van de leerkracht zoals die door KU Leuven-Associatievoorzitter André Oosterlinck is neergezet in De Tijd van zaterdag." Dat zegt Mieke Van Hecke (foto), directeur-generaal van het Vlaams Secretariaat van het Katholiek Onderwijs (VSKO).

De topvrouw van het vrij onderwijs vindt dat Oosterlinck te veel focust op cognitieve competenties, terwijl het onderwijs ook heel wat andere competenties vergt. En ten slotte vindt ze de slogan 'Iedereen master!' ook niet de oplossing voor de problemen die zich stellen.

André Oosterlinck had in De Tijd geklaagd over de behoudsgezindheid en het te lage intellectuele niveau van de leerkrachten. Hij verwees naar Finland waar onderwijsmensen een universitaire opleiding moeten volgen voor ze mogen lesgeven.

OESO-rapporten

"Ik ben erg boos over deze stigmatisering door Oosterlinck van onze leerkrachten en van onze docenten van de lerarenopleidingen", zegt Van Hecke aan Belga. "Volgens de OESO-rapporten scoort ons land overigens nog altijd heel goed, dus zo slecht zal het wel niet zijn", voegt ze er ironisch aan toe.

Anderzijds erkent de topvrouw van het katholiek onderwijs dat er knelpunten zijn. "Vele jonge leerkrachten haken af. Dat moet ons tot nadenken stemmen. Er heerst een sfeertje van 'Probeer eerst unief. Volg filologie. Als dat niet lukt kun je nog voor het regentaat gaan'. Da's niet goed", vindt Van Hecke.

Tegenover de nadruk op het cognitieve door Oosterlinck, stelt Van Hecke "dat er nog andere competenties zijn, zoals leerstof overbrengen bij kinderen, die minstens zo belangrijk zijn", en "Iedereen master maken zal niet de oplossing zijn", vindt Van Hecke. "Er moet ondersteuning komen voor de leerkracht om gedifferentieerd te werken. Dat kan via team-teaching. Voor bepaalde problematieken kan de leerkracht dan terugvallen op collega's met specifieke deskundigheid."

Lees ook: "We mogen schuld niet bij leerkrachten leggen"
En: "Leraren hebben een te laag niveau"

Belga

Archiefbeeld Belga