Vliegtuigcrash Namen te wijten aan acrobatisch manoeuvre van piloot

Print
Vliegtuigcrash Namen te wijten aan acrobatisch manoeuvre van piloot

Vliegtuigcrash Namen te wijten aan acrobatisch manoeuvre van piloot

De vliegtuigcrash in het Naamse Gelbressée waarbij op 19 oktober 2013 tien parachutisten en een piloot omkwamen, is te wijten aan een acrobatisch manoeuvre van de piloot dat resulteerde in de breuk van een vleugel van het vliegtuig. Dat heeft onderzoeker Luc Blendeman donderdag laten weten.

Alvorens de pers in te lichten brachten procureur des konings van Namen Philippe Dulieu, onderzoeksrechter Chantal Bourgeois en de experts eerst de familieleden van de slachtoffers op de hoogte.

"Na tien minuten vliegen bevond het toestel zich op een hoogte van 5.100 voet (zo'n 1.550 meter), toen de piloot een tonrol (barrel roll) zou hebben uitgevoerd", aldus Luc Blendeman. De vleugel van het vliegtuig was tegen dit manoeuvre niet opgewassen en brak. Volgens de expert was het toestel van het type Pilatus niet geschikt om dergelijke acrobatische manoeuvres mee uit te voeren.

Deze informatie maakt het mogelijk om technische mankementen en motorproblemen uit te sluiten. De crash is "dus ook niet te wijten aan corrosie of vermoeidheid", luidt het. Tussen het hele manoeuvre en de impact zaten volgens de experts maar 22 seconden.

Eerder hadden getuigen van het ongeval gezegd dat ze een ontploffing hadden gehoord. Dat geluid zou zijn veroorzaakt door het breken van de vleugel.

Belga

Archiefbeeld Isopix