"Minimumdienst bij stakingen NMBS niet in belang van reizigers"

Print
"Minimumdienst bij stakingen NMBS niet in belang van reizigers"

Minimumdienst bij stakingen NMBS niet in belang van reizigers

"Een minimumdienst bij stakingen van de NMBS past niet in onze traditie van sociaal overleg en bij de spoorwegen zou de veiligheid van de reizigers en het personeel in gevaar komen als maar één op de vijf treinen zou rijden". Dat zei minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) zopas in de Kamer aan David Geerts (sp.a).

Deze week keurde de senaatscommissie Economie en Financiën met een wisselmeerderheid van CD&V, MR, N-VA en Open Vld een wetsvoorstel goed om wilde stakingen bij overheidsbedrijven onmogelijk te maken. Labille zei dat hij tegen dat voorstel was. "Het is een onaanvaardbaar zwaard van Damocles", zo zei Labille.

De minister sprak zich ook uit tegen een minimumdienst bij spoorstakingen, "want in het buitenland werkt dat systeem niet". "Het zou in het nadeel van de reiziger zijn als maar één op de vijf treinen rijden, ze zouden in overvolle treinen moeten zitten en dat zou hun veiligheid in gevaar brengen".

Labille zei nog dat er sinds maart 2013 bij de spoorwegen een protocol met de vakbonden bestaat om wilde stakingen te voorkomen. Na iedere aanzegging volgt er een periode van drie dagen waarin de partijen kunnen onderhandelen en de reizigers verwittigd kunnen worden.

In Europa is de Belgische situatie uitzonderlijk: de helft van de lidstaten heeft een minimumdienst bij stakingen van overheidsdiensten, in de andere helft is staken verboden.

Lees ook: Helft Europese landen heeft minimumdienst bij stakingen

JDW

Archiefbeeld Belga