Luchthavens kosten jobs

Print

duchâtelet op vrijdag

Luchthavens kosten jobs

Luchthavens kosten jobs

We hebben veel luchthavens in België: Luik, Zaventem, Charleroi, Antwerpen en Oostende. Ook vlak over de grens zijn er genoeg: Keulen, Düsseldorf, Eindhoven en Maastricht. Die Belgische luchthavens draaien allemaal op subsidies. De uitleg is dat ze jobs opleveren. Die spijzen dan weer de staatskas via belastingen op werk.

Maar de belastingen die de overheid uit die jobs haalt, zijn véél lager dan de subsidies die ze erin steken. Zaventem krijgt 19 miljoen euro per jaar, Charleroi 30 miljoen euro, Luik 15 miljoen euro. Elk jaar opnieuw. En dan hebben we het niet eens over de wegenwerken of andere infrastructuurwerken speciaal voor luchthavens, zoals nu voor de luchthaven van Deurne.

Dat is niet de enige financiële stimulans voor de luchthavens. Als je zelf met de auto rijdt, betaal je veel taksen op je brandstof. Een vliegtuig betaalt weinig belasting voor zijn kerosine. Dat betekent dat de overheid uw vlucht naar Rome bijzonder goedkoop maakt, eigenlijk gewoon subsidieert.

We moeten de luchthavens op Europees niveau bekijken. Als je van de VS naar Brussel vliegt, begint je vliegtuig al te dalen voor Oostende. Een Limburgs voorbeeld: de luchthaven van Sint-Truiden ligt - met een snelheid van 900 km per uur - op twee minuten vliegen van Bierset. Toch willen sommige Limburgse politici een luchthaven in Sint-Truiden.

Europa is, vanuit de lucht gezien, zeer klein. De intercontinentale vluchten zullen zich meer en meer beperken tot luchthavens als Frankfurt, Heathrow, Madrid en misschien ook Schiphol en Parijs. Zaventem wordt irrelevant. Zaventem is gecreëerd op een moment dat elk land zijn eigen luchthaven en luchtvaartmaatschappij moest hebben. En er geen tgv was. Maar die tijd is voorbij. Elke overheid die nadenkt over een luchthaven moet dat vanuit een brede kijk op Europa doen en niet om een paar kiesgerechtigden een job te bezorgen.

Het is gewoon totaal onverantwoord dat België zoveel luchthavens heeft die ons geld verkwanselen. Met overal dan nog eens politie- en andere controles erbij. In kleinere luchthavens levert dat schrijnende situaties op. Daar zitten die mensen negentig procent van de tijd met hun vingers te draaien tot er een vlucht vertrekt of arriveert en dan moeten ze ook ineens met twee of drie zijn om het werk gedaan te krijgen. Ook dat kost geld aan de overheid, net als de subsidies voor de luchthavens. Waar haalt de overheid dat geld? Uit belastingen, waarvan de belasting op tewerkstelling het leeuwendeel uitmaakt.

Door die te hoge belasting op arbeid blijven de bedrijven dit land verlaten, de recentste in de rij is Henrad-radiatoren. Een Vlaamse overheid die dan als een klein kind de subsidies die het gaf, terugeist, geeft aan mogelijke investeerders de boodschap dat wie hier voor jobs zorgt, er niet zonder kleerscheuren vanaf komt als hij later van gedacht verandert. Het beleid rond luchthavens - zeker het subsidiëren van verre verplaatsingen - is niet enkel slecht voor het leefmilieu maar ook slecht voor onze economie.

Roland Duchâtelet, ondernemer