Radio 1 herpakt zich, Nostalgie stijgt

Print
Radio 1 herpakt zich, Nostalgie stijgt

Radio 1 herpakt zich, Nostalgie stijgt

Radio 1 heeft zich tijdens de derde golf (26/08/13 - 15/12/13) hersteld van de klap die het tijdens de vorige metingen te verwerken kreeg. De zender klokt opnieuw af op een marktaandeel van 8,4 procent. Radio 2 blijft de grootste radiozender van Vlaanderen. Nostalgie stijgt tot zes procent. Dat blijkt uit de luistercijfers die het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) donderdag bekendmaakte.

Radio 1 bereikt met 8,4 procent marktaandeel opnieuw het aandeel van tijdens dezelfde periode vorig jaar en krabbelt dus recht na het slechtste resultaat ooit tijdens de vorige golf (6,4 procent). De VRT oordeelt in een persbericht dat het herstel niet meteen te wijten is aan de gedaanteverandering bij Radio 1. "Het veranderingstraject van Radio 1 moet toch vooral op lange termijn beoordeeld worden", klinkt het.

Openbare omroep

De verschillende zenders van de openbare omroep (Radio 1, Radio 2, Klara, Studio Brussel en MNM) zijn samen goed voor een marktaandeel van 61,7 procent. Radio 2 blijft de grootste radiozender van Vlaanderen met 28,2 procent. Studio Brussel (13,1 pct), Klara (2 pct) en MNM (9,8 pct) blijven op hetzelfde niveau.

Commerciële zenders

JOE fm, de radiozender van de commerciële omroep Medialaan, heeft voor het eerst in zijn vijfjarig bestaan de grens van acht procent overschreden. Q-music, de andere zender van de Medialaan, doet het met 13,5 procent evengoed als het jaar voordien en is de tweede populairste zender van Vlaanderen, na Radio 2. Nostalgie, de derde commcerciële, landelijke radiozender in Vlaanderen, stijgt van 5,4 procent naar 6 procent.

TJFoto: Archief